czwartek, 11 czerwca 2015

Pełnoziarniste naleśniki - przepis podstawowy

Zawsze mówię, że nie potrafię smażyć naleśników.
Przez to, że maksymalnie obniżam zawartość mąki i daję więcej jajek, to zazwyczaj wychodzą mi raczej cienkie omlety. Brakuje mi przepisu na "jednoosobowe" naleśniki, dużo łatwiej mi wtedy dopasować porcje.
Oczywiście nawet jeśli mieszkacie sami, albo Wasz towarzysz/towarzyszka twierdzą, że po co sypać razową mąkę, skoro prościej użyć zwykłej - nie musicie smażyć tylko 2 naleśników, bo akurat tyle jest Wam na jeden posiłek potrzebne, ponieważ świetnie się mrożą!
Z przepisu wychodzą 2 spore naleśniki, także odpowiednio pomnóżcie sobie składniki, aby wyszło Wam tyle placków ile potrzebujecie, albo chcecie zrobić na zapas.

Przy razowych naleśnikach należy pamiętać o kilku istotnych zasadach:
1) Patelnia musi być BARDZO dobrze rozgrzana, ja rozgrzewam swoją około 2 minut
2) Patelnia powinna być delikatnie posmarowana tłuszczem - wystarczy kilka kropel oleju i pędzelek, łyżka oleju jest nam zupełnie zbędna.
3) Ciasto naleśnikowe każdorazowo przed wlaniem na patelnie powinno zostać ponownie wymieszane, bo mąka opada na dno.
4) Jest pewne prawdopodobieństwo, że pierwszy naleśnik się rozleci - to jakaś klątwa :-)




Razowe naleśniki - przepis podstawowy
kaloryczność porcji (2 naleśniki) na wodzie

  • 1 jajko (L lub ewentualnie M)
  • 30 g mąki pszennej razowej (graham) lub żytniej (1850)
  • 70 ml wody/mleka
  • szczypta soli
  • kilka kropel oleju rzepakowego

Patelnię dobrze nagrzewamy i lekko natłuszczamy olejem.

Składniki do ciasta naleśnikowego roztrzepujemy, a w razie potrzeby dodajemy zioła lub np. cukier lub cynamon.
Ciasto wlewamy i szybko rozprowadzamy po patelni, smażymy na średnim ogniu z obu stron.



Przepis na pastę soczewicową z powyższych zdjęć znajdziecie tu > KLIK sprawdziła się do naleśników idealnie!

Niestety nie miałam mąki orkiszowej, żeby przetestować, ale proporcje pewnie będą te same :-)

No to jak - na słono czy na słodko?

25 komentarzy:

  1. Nie pamiętam już czy znalazłam swój przepis na idealne naleśniki, ale nawet jeśli to.. zgubiłam! Przyda się więc nowy do wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ile razy próbuję zrobić takie razowe naleśniki do tortilli za każdym razem coś nie tak. Spròbuję następnym razem z Twojego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ile wychodzi naleśników z podanej porcji?

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie wygląda, od razu kojarzy się z FIT jedzeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam naleśniki! Aż mi teraz zrobiłaś smaka ;)!

    OdpowiedzUsuń
  6. 30g mąki ile to łyżek? :)
    nie mam wagi kuchennej:(

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie zrobiłam naleśniczki ze szpinakiem i kurczakiem. Pyyyszne a najlepsze w nich jest to, że są szybkie i łatwe do zrobienia :D super, że podałaś przepis na taką porcję. Łatwo przemnożyć ;) dziękuję za ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ile ma kalorii taki jeden naleśnik bez dodatków ?

    OdpowiedzUsuń
  9. pierwszy naleśnik jest jak pierwsze małżeństwo - zawsze nieudany !
    a tak na poważnie: patelnię do naleśników nie używać nigdy do niczego innego.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ile kalorii zawierają te naleśniki bez nadzienia?

    OdpowiedzUsuń
  12. Ile kalorii zawierają te naleśniki bez nadzienia?

    OdpowiedzUsuń
  13. The Tiara Transformation System : The secret to losing fat and keeping it off for good ! Fit Body
    Youtube Here https://youtu.be/HZfJ6XAEIoE
    Youtube Here https://www.youtube.com/watch?v=HZfJ6XAEIoE

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo dobre, nie dodalam cukru, przez co idealnie nadawaly sie na słdko jak i na słono, czy do warzyw. Usmażyłam bez oleju, ale i tak ładnie odeszły od patelni. Wyszło mi 6 nalesników ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. zrobilam dzisiaj - ze szpinakiem :) jutro robię na słodko <3 :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy próbowała Pani zrobić kiedyś naleśniki pieczone w piekarniku? Wiem, że jest taki sposób, to się chyba nazywa naleśniki po fińsku :) Wiem z doświadczenia, że naleśniki z mąki pszennej wychodzą i tak fajnie wyrastają, ciekawa jestem natomiast czy pełnoziarniste (lub zrobione z innych mąk niż pszenna) byłyby równie dobre i przede wszystkim czy wyrosłyby w piekarniku... :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Po raz pierwszy w życiu wyszły mi naleśniki zrobione z podanego tu przepisu; nie porwane a nawet podrzuciłam na patelni, aby przewrócić i nadal idealne. Dzięki za fajny przepis. Od pierwszego wypróbowania robiłam już kilka razy i zawsze wychodzą, nawet pierwszy :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Odmierzyłem dokładnie składniki. Naleśniki wyszły pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny przepis :)
    Zapraszam również do mnie po przepis na proste ciasteczka jaglane.
    Uwaga, one odchudzają! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. zrobiłam! czadzior, tylko trochę mało z tych proporcji :D

    OdpowiedzUsuń
  21. A więc, skorzystałam właśnie z świeżo zakupionej patelni do naleśników. Dodałam cynamonu i imbiru. Pychota! Będę robić stanowczo częściej - właśnie w tej, pełnoziarnistej wersji. Może z czasem nabiorę wprawy i kolejny się nie rozpadnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam. Jak długo robi się naleśniki z tego przepisu?

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.