środa, 6 maja 2015

Bezglutenowe ciasto czekoladowo-kokosowe z kaszy gryczanej

Jak już wspominałam kiedyś, czekoladowe ciasto z kaszy gryczanej jadłam pierwszy raz w Gdańsku.
Czekałam z mamą na samolot i urocza kawiarnia zaoferowała nam ten ciekawy wypiek.
Nie powiem, w niedietetycznej wersji z lodami i bitą śmietaną totalnie nas kupił, ale musiałyśmy podzielić tą "porcję" na nas dwie, bo solo bym sobie nie poradziła, a mama tym bardziej ;-)

Pomyślałam, że przepis tego typu będzie idealnym pomysłem na minione warsztaty, bo byłam przekonana, że nikt jeszcze nie jadł kaszy gryczanej na słodko - nie pomyliłam się.
Na spotkaniu w prawdzie piekarnik zrobił nam psikusa i ciasto się lekko przypiekło, ale i tak wszyscy zgodnie stwierdzili, że było pyszne, lekko wytrawne i zdecydowanie zaskakujące.

Planowałam, że zrobimy ten wypiek w wersji miętowej, którą już jakiś czas temu publikowałam,
ale tak mi jakoś wpadło mleko kokosowe w ręce, a w zamrażarce maliny.. i nie mogłam się powstrzymać :-)





Bezglutenowe ciasto czekoladowo-kokosowe z kaszy gryczanej
wartość energetyczna 1/6 przygotowanego ciasta:

  • 100 g gorzkiej czekolady (użyłam pół na pół 70 i 90 %)
  • 100 g kaszy gryczanej
  • 50 g mąki kokosowej (można też użyć dobrze zmielonych wiórków)
  • 120 ml mleka kokosowego
  • 1 łyżka miodu
  • 2 jajka
  • 1 płaska łyżka ciemnego kakao
  • 150 g malin (użyłam mrożonych)
  • 1/2 łyżeczki soli
  • opcjonalnie łyżka wiórków kokosowych




Kaszę gryczaną gotujemy w lekko osolonej wodzie, odcedzamy i ostudzamy. 
Czekoladę łamiemy i rozpuszczamy w kąpieli wodnej 
Kaszę mieszamy z mleczkiem, dodajemy kakao, rozpuszczoną czekoladę, mąkę kokosową, miód oraz żółtka jaj.  Po wstępnym wymieszaniu całość blendujemy. 

Białka jaj ubijamy na sztywną pianę ze szczyptą soli i dodajemy ją do wcześniej zblendowanej masy, całość mieszamy już za pomocą łyżki.

Dno formy do pieczenia wykładamy papierem do pieczenia i opcjonalnie posypujemy odrobiną wiórków kokosowych, przekładamy do formy ciasto (u mnie okrągła ceramiczna forma do zapiekania o średnicy 22 cm) i łyżką rozprowadzamy je dokładnie w formie. 

Na wierzchu ciasta układamy maliny, lekko je dociskamy aby zanurzyły się w masie. 

Ciasto wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180'C, pieczemy około 35 minut.

Po wyjęciu ciasta z piekarnika obkrawamy nożem boki w foremce i wykładamy ciasto (najlepiej na wierzch położyć deseczkę i razem z nią obrócić formę tak, aby ciasto od razu wylądowało na podstawce, można też użyć talerza), zdejmujemy lekko przyklejony papier do pieczenia. 
Podajemy na ciepło lub na zimno.





Ciasto również będzie idealne w formie babeczek/muffinek, w silikonowych foremkach będzie je dużo łatwiej wyciągnąć, przy całym cieście z formy jest trochę więcej "zabawy" :-)



34 komentarze:

  1. Brzmi świetnie, na pewno spróbuje zrobić :) Jest tylko jedno ważne pytanie czy ta kasza gryczana ma być prażona czy biała, bo smak zupełnie różny ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zaskoczona jestem ;) ale tak pewnie ciekawiej :)

      Usuń
    2. A można użyć białej? Jest zdrowsza :)

      Usuń
    3. Na pewno można, ja po prostu akurat taką miałam pod ręką :-)

      Usuń
  2. uwielbiam ciasta na bazie kaszy gryczanej, ale zawsze używam tej nieprażonej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne ciasto, a zarazem zdrowe i niskokaloryczne. Serdecznie Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie wygląda to ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę w końcu wykorzystać kaszę gryczaną w jakimś czekoladowym wypieku :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Same uwielbiane przeze mnie składniki. Ciasto musi smakować obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda bardzo smacznie! Koniecznie kiedyś wypróbuję! ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kolejny wypiek do wypróbowania. Super, że mąkę kokosową można zastąpić wiórkami. Zawsze się nad tym zastanawiałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę spróbować, wygląda mega apetycznie :)

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie:
    http://zdrowanacodzien.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Jako dietetyk z całego serca polecam to ciasto, jedno z moich ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wow! Super przepis, na pewno wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wow! Super przepis, na pewno wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepysznie wygląda to,że ciacho jest z zewnątrz takie "popękane", mmm kusi!

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam kaszę gryczaną i jaglaną. Do ciast wykorzystuję często też migdałową- smak cudowny :)

    Pozdrawiam, Ewa

    Zdrowe jedzenie nie musi być nudne

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam, ja mam prośbę, stworzyła by Pani bułki z otrębów owsianych dla osób odchudzających się? bo mam i nie wiem co z nimi zrobić,byłabym wdzięczna!:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciasta z kaszy gryczanej są świetne, ja używam białej. Czekoladowego jeszcze nie robiłam, ale na pewno smakuje świetnie;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawy skład takiego ciacha, musi być pyszne :))

    OdpowiedzUsuń
  18. A mleko kokosowe ma być z puszki czy normalne np domowej roboty?

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam wszystkich. Mam na imię Kasia i mam 28 lat. Jeszcze rok temu ważyłam ponad 90 kilo przy wzroście 170. Tak wiem byłam grubasem Smile Jednak wyjechałam do Anglii i tam poznałam fajnego faceta ale wstydziłam się z nim iść do łóżka choć on chciał. Spotykaliśmy się już dość długo i on cały czas naciskał a ja cały czas zwlekałam. Chciałam szybko schudnąć. Poprosiłam koleżankę o pomoc. Poleciła Mi African Mango. Naturalny Suplement diety który wtedy robił furorę w Anglii. W dwa tygodnie schudłam 5 kilo. NIby nic ale przy mojej wadze zawsze coś Smile Po 3 miesiącach byłam o ponad 15 kilo szczuplejsza i dużo bardziej szczęśliwsza gdyż nie tylko nie wstydziłam się iść do łóżka z facetem ale jeszcze mogłam mieć prawie każdego. Każdej dziewczynie polecam African Mango. Zresztą Same Sprawdźcie Smile
    http://nplink.net/BOxuJOW8

    OdpowiedzUsuń
  20. a zamiast mleka kokosowego mogę dać zwykłe? jeśli nie, to co innego?

    OdpowiedzUsuń
  21. Mniam, z pewnością smakowało wybornie :) Bardzo lubię ciasta z mąką gryczaną :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Matulu jakie to musi być pyszne :D Ja ostatnio robiłam ciasto marchewkowe z kaszy gryczanej ale kaszę mieliłam w młynku do kawy i przesiewałam przez sito . Naprawdę jak się doda jakieś fajne dodatki smakowe to nie czuć specyficznego smaku tej kaszy :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam, jakie proporcje powinnam uzyc na blache 26cm? :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Wygląda niesamowicie :) A czy można do tego ciasta użyć napój kokosowy Alpro zamiast mleka kokosowego?

    OdpowiedzUsuń
  25. Ile wychodzi tej kaszy po ugotowaniu?

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.