wtorek, 17 marca 2015

Szybki, razowy chleb z ziarnami

Nie jestem z tych, co twierdzą, że na diecie nie można jeść chleba.
Bo niby dlaczego jeść razowy makaron, a nie jeść dobrego, pełnoziarnistego chleba?
Fakt faktem, nie łatwo jest dostać w sklepach chleb godny uwagi, z tego względu też przyzwyczaiłam się już do pieczenia go w domu - jest najlepszy i co najważniejsze - wiem co w nim jest.
Proces pieczenia chleba nie jest ani trudny, ani pracochłonny, nie wymaga nawet użycia miksera.
Ja z racji mikroskopijnej kuchni i braku stolnicy robię go w misce - najpierw mieszam składniki łyżką, a potem porządnie zagniatam ręką. Wariacji jest wiele, słonecznik i pestki dyni muszą być!





Szybki, razowy chleb z ziarnami

  • 320 g mąki pszennej razowej (graham, typ 1850)
  • 80 g mąki pszennej zwykłej
  • 20 g świeżych drożdży
  • 1/3 łyżeczki sody
  • 300 ml wody
  • 1 łyżka oleju rzepakowego
  • 1/2 łyżeczki cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 40 g nasion słonecznika
  • 20 g pestek z dyni
  • 20 g siemienia lnianego




Obie mąki mieszamy w dużej misce wraz z nasionami, solą i odrobiną sody.

Do kubka wlewamy bardzo ciepłą wodę, dodajemy drożdże, cukier i mieszamy dokładnie do rozpuszczenia składników. Zaczyn odstawiamy na 5-7 minut, aż zacznie się pienić.

Gotowy zaczyn wlewamy do suchych składników, dodajemy olej, mieszamy za pomocą łyżki do wstępnego połączenia się składników, a następnie zagniatamy porządnie, przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na około 30 minut.

Po upływie pół godziny zagniatamy masę raz jeszcze i przekładamy ciasto do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, ponownie przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia - najlepiej w piekarniku przy temperaturze 50'C.
Po 20 minutach ściągamy ściereczkę i ustawiamy temperaturę na 180'C.
Pieczemy 40 minut od momentu całkowitego nagrzania się piekarnika.

Po wyciągnięciu chleba z piekarnika możliwie jak najszybciej wyjąć go z formy, usunąć papier do pieczenia, który "przyklei się" do wypieku i studzić na kratce.

Chleb najlepiej upiec wieczorem i pozostawić go w całości do rana - wtedy mniej się kruszy.




 ps. Tak w 100% z razowej mąki też wyjdzie ;-)


59 komentarzy:

  1. Szczerze mówiąc zawsze uważałam pieczenie chleba za coś ekstremalnie trudnego i wymagającego czasu. Bzdura! Chociaż zaczynając czytać nie byłam przekonana, ale wstęp mnie zaciekawił, przepis okazał się bardzo prosty i tym sposobem stawiam sobie kolejne kuchenne wyzwanie - upiec swój chleb! :) Z przepisu na pewno skorzystam, na pierwszy ogień nie ma co kombinować, chociaż właśnie użyję chyba jedynie mąki razowej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też jestem zdania, że najlepszy chleb to możemy sobie upiec w domowym zaciszu :) Mam jeden typ, który często wybieram w piekarni - chleb słonecznikowy. Jednak zauważyłam, że ostatnio coś ewidentnie zmienili w jego składzie - nie jest już tak ciężki, jest trochę jaśniejszy i jakoś tak dłużej poleży w chlebaku.. Cóż, pozostaje zaufać własnym zdolnościom piekarskim ;) Piękny bochenek, widać że jest naładowany wszystkim, co lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W tym tyg. pierwszy razem będę piec chlebek w domu ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam domowe wypieki :>

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja akurat szukałam fajnego przepisu na chleb :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam taki domowy chleb razowy. Zresztą przepis na jeden z nich umieściłam też na swojego bloga http://iwonka-bloguje.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak dla mnie pieczenie chleba jest troszkę nieopłacalne. Sporo zachodu, a w sklepie kupi się chleb stosunkowo niedrogo.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda pysznie, a czy świeże drożdze można zastąpić tymi instant?

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny przepis na chleb. Podobnie jak Pani uważam, iż z diety nie należy wykluczać chleba, o ile jest z pełnego ziarna. Uważam, iż pieczenie chleba w domu jest o 100x lepsze niż kupne, często spotykając chleb ciemny barwiony barwnikiem - karmelem. Zapraszam Panią do mojego bloga, również o tematyce zdrowego żywienia i żywienia dietetycznego: http://swiatgastronomiczny.blogspot.com/
    Pozdrawiam !
    Patryk - dyplomowany kucharz, ekspert ds. żywienia
    Autor bloga Świat Gastronomii

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakich wymiarów keksówka?

    OdpowiedzUsuń
  11. A nie lepiej zamienić mąkę pszenną na żytnia i drożdże na zakwas? Jak już się wkłada wysiłek w pieczenie chleba... Było by zdrowiej i da się bo sama taki wypiekam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wypiekam, o ile mam zakwas - taki chleb to już większy "wysiłek", ten jest szybki i banalnie prosty, przepisy na chleby na zakwasie też można znaleźć na blogu :-)
      Co do rodzaju mąki to kwestia indywidualna - oczywiście, że orkisz i żyto to bardziej wartościowe zboża, ale chleb pszenny to też nie grzech :-)

      Usuń
  12. ładnie wygląda, chętnie bym upiekła, jakie wymiary formy ?

    OdpowiedzUsuń
  13. Ile będzie kalorii w 100g / kromce ? i czy przepis nadaje się do automatu do wypieku chleba ?

    OdpowiedzUsuń
  14. a ja dzisiaj upiekłam swój pierwszy chleb, gdzies wyszukany przypadkiem przepis... totalna klapa w srodku surowy na zewnatrz KAMIEŃ...zamiast zajrzeć na Twoj blog z którego wszystko mi wyszło to głupia szukałam gdzie indziej ... pieczenia chleba ciąg dalszy.. z tego przepisu dzieki ;*

    OdpowiedzUsuń
  15. A mi wyszedł :) na początku wydawał się jak skała, ale jeszcze ciepły zawinęłam w ściereczkę i tak pozwoliłam mu wystygnąć i było już ok.

    OdpowiedzUsuń
  16. Pani dietetyk a używa drożdże?
    Oj ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem. jem też gluten, czasem wrzucam cukier do kawy, a latem kupuje lody na patyku ;-)

      Usuń
    2. Hahaha zdecydowanie lubię to Agata :D

      Usuń
    3. to zaprzeczasz sobie..po co wybralas taki zawód jak jesz śmieci?

      Usuń
    4. Tak, jem same śmieci, ten blog jest tego 100% dowodem.
      Szkoda czasu na dyskusję, polecam wyluzować, bo ortoreksja to też choroba.

      Usuń
  17. Cześć,



    Od pewnego czasu bardzo często korzystam z Twoich przepisów. Nie tylko pomogły mi zrzuciś zbędne kilogramy, ale pozwoliły inaczej podchodzić do diety i dzięki temu polubiłam gotowanie.



    Chciała zapytać o niektóre małe słodkości. Od dziecka uwielbiam budynie, kisiele czy czekoladę, ale, od kiedy zaczęłam interesować się, jaki wpływ jedzenie ma zdrowie i sylwetkę jakoś przestałam jej jeść. Czy myślisz, że są tak szkodliwe i tuczące jak można przeczytać o tym w Internecie, czy raczej mogę sobie pozwolić na takie przyjemności parę razy w tygodniu?



    Pozdrawiam, Marta.

    OdpowiedzUsuń
  18. Taki chleb już od dawna piecze moja mama, najlepszy świeży z masłem, mmm. Mam prośbę, mogłabyś podać kaloryczność tego chlebka?

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy mąkę razową można zastąpić żytnią typ 2000 lub orkiszową typ 1850? :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Chleb nie wyrósł. Co mogłam zrobić źle? dałam do wyrośnięcia 3 razy i nawet nie drgnął

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto było dosyć zbite i twarde (może za dużo nasion) plus drożdże odstawiam na 10 minut i nie pieniły się w ogóle.

      Usuń
    2. Najwyraźniej to kwestia drożdży, skoro już w szklance się nie pieniło :-( Spróbuj z innymi, koniecznie świeżymi! :-)

      Usuń
    3. Włącz piekarnik!

      Usuń
  21. Witam , w spisie składników jest olej rzepakowy a w przepisie go nie ma , w którym etapie go dodać ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Razem z zaczynem, dzięki za uwagę :-)

      Usuń
    2. Olejem trzeba popić

      Usuń
  22. Czy mozna ten chlebek wyrobic w maszynie do chleba ( tylko wyrobic i zeby wyrosnal) a upiec w piekarnku? Czy ktos probowal? Dziekuje, Swietny blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozna wyrobic w piekarniku a upic w maszynie do chleba

      Usuń
  23. Największa głupota. Wysoka temperatura zabija drożdże. Dwa razy próbowałem zrobić wg Pani przepisu bo byłem ciekawy, czy przez pół mojego zawodowego życia żyłem w kłamstwie i zapewne nie zaskoczę nikogo- zaczyn nie wyszedł. Następnie zrobiłem wg swojego przepisu i wyszedł ;) nie kupowałem też innych, nowych drożdży- użyłem tych samych co dwie próby wcześniej bo akurat łaska lodówki obdarowała mnie 100g kosteczką drożdży.

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam. Mam pytanko o typ mąki. Czy gdy dodam tylko mąkę razową lub tylko mąkę żytnią to chleb nie wyjdzie ?
    Pozdrawiam Kaśka

    OdpowiedzUsuń
  25. Co zrobic zeby sie tak strasznie nie kruszyl??

    OdpowiedzUsuń
  26. soda i olej a zwłaszcza rzepakowy zupełnie nie są potrzebne w chlebie.

    OdpowiedzUsuń
  27. ja zrobiłam, był to mój pierwszy chleb! wszystkim bardzo smakuje, teraz spróbuję zrobić na zakwasie żytni. ps, mój się wcale nie kruszy (robiłam w takiej dłuższej formie do babbki bo keksówki nie posiadam)dzięki

    OdpowiedzUsuń
  28. Moi Drodzy mam pytanie - czy mogę dodać ziarna czarnuszki do pieczywa, czy używa jej się tylko do posypki? Proszę o pomoc ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam, niedługo zamierzam zrobić chlebek, pytanie tylko czy zamiast sody mogę dodać proszek do pieczenia? Czy lepiej w ogóle pominąć ? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy, jak nie przeszkadza Ci mocno zbity chleb, mało wyrośnięty to możesz całkowicie pominąć :-)

      Usuń
    2. Jeszcze szybkie pytanie. Czy piekarnik ustawić na pieczenie góra dół czy termoobieg? Właśnie rośnie :)

      Usuń
  30. Chlebek wyszedł super :) Robiłam skrupulatnie według przepisu, pycha! Z wierzchu chrupki a w środku wilgotny :) Już się bałam, że nie urośnie, ale wyszedł cudowny :) Dziękuję za przepis bo jest wspaniały! Właśnie wcinam z guacamole :) mniam

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam, czy można zamienić świeże drożdże na instant?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mózg mozna zamienic?

      Usuń
  32. Wyglada niesamowicie, pewnie smakuje przepysznie. Dzieki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Moim zdaniem robienie chleba w domu jest nieoplacalne.. wyliczylem ze jeden bochenek musi kosztowac min. 3,50zl a w biedronce chleby juz od 1zl... nie liczac zuzycia wody, pradu i czasu... chleb trzeba pokroic a ze sklepu juz...??? POKROJONY

    OdpowiedzUsuń
  34. Sama również stosuje teraz foremkę, jest bardzo wygodna i chlebek wychodzi kształtny z niej :)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.