środa, 21 stycznia 2015

Roślinnie cz. I - domowe mleko kokosowe

Pomyślałam sobie, że przy obecnej popularności mleka roślinnego różnego rodzaju, za czym niestety nie idzie spadek ich cen na sklepowych półkach, a jakość i długa lista składników pozostawiają wiele do życzenia.. czas na małe zrób to sam!

Wbrew pozorom przygotowanie takiego domowego wyrobu nie jest ani trudne, ani kosztowne, ani jakoś szczególnie pracochłonne, choć w większości przypadków wymaga niestety posiadania blendera (ale ja zawsze powtarzam, że bez blendera nie da się żyć!).

Na pierwszy ogień idzie zatem mleczko kokosowe - nie muszę chyba wymieniać ani dużej ilości zastosowań, ani przytaczać jego walorów zdrowotnych, bo zresztą tak jak z każdym innym produktem znajdą się i jego zwolennicy i zagorzali przeciwnicy.
No właśnie - macie jakąś wyrobioną opinię na temat tłuszczu/oleju kokosowego?




Domowe mleko kokosowe
przepis na ok 600 ml mleczka
  • 2 szklanki wiórków kokosowych
  • 3 szklanki wody




Wiórki kokosowe wrzucamy do kielicha blendera lub wysokiego, dużego kubka w przypadku blendera ręcznego, a następnie zalewamy je gorącą wodą (1,5 szklanki, ok 80'C) i odstawiamy na 2 godziny.

Po upływie 120 minut intensywnie blendujemy kokos, przygotowujemy miseczkę lub głęboki talerz, kładziemy na niej gazę lub czysty kawałek bawełnianego materiału i przekładamy uzyskaną papkę po czym robimy swego rodzaju "sakiewkę" i mocno wyciskamy płyn.
Pozostałe w gazie/materiale wiórki wracają do blendera, po raz kolejny zalewamy je gorącą wodą (kolejne 1,5 szklanki) i po 2 godzinach powtarzamy proces.

Obie porcje mleka mieszamy razem, przelewamy do czystych butelek/słoików i przechowujemy w lodówce. Z każdym dniem mleko co raz bardziej będzie się rozwarstwiało, a na wierzchu utworzy się warstwa twardego "masła" kokosowego.




Oczywiście nie pozbywajcie się odpadu w postaci "wymęczonych" wiórków kokosowych - wysuszcie je i użyjcie ponownie np w kokosankach, omletach czy babeczkach, dodatkowo pamiętać należy, że to już trochę "wiórki light" - mocno odtłuszczone, a wciąż aromatyczne! :-)

ps. niestety nie jestem w stanie określić kaloryczności mleka :-(
nie mniej jednak co oczywiste tłuszcz będzie wędrował do góry, a na dole zbierze się coś w rodzaju "wody kokosowej", która na pewno nie będzie zawierała wielu kalorii, a idealnie nada się do owsianek lub koktajli!



37 komentarzy:

  1. bardzo dobry pomysł! robiłam migdałowe, a że kocham smak kokosu to tego też spróbuje ;) zapraszam: http://iluminatium-mundi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja już owsiane mam za sobą :) w wolnej chwili spróbuję Twojego przepisu :)

      Usuń
  2. nigdy nie robiłam :) ale zostałam zachęcona :)
    uwielbiam wszystko kokosowe :)

    pozdrawiam i zapraszam: http://passionatanyprice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. czy to "masło" które zbierze się na mleku można faktycznie używać jako masło?

    OdpowiedzUsuń
  4. Używam oleju kokosowego do smażenia i jako zamiennik masła .nie zmienia smaku potraw i jest piekielnie zdrowy. Nic tylko używać !

    OdpowiedzUsuń
  5. Próbuję się do oleju kokosowego przekonać: smażę, dodaję do wypieku ciastek z mąką migdałową, do zupy nawet, ale ostatecznie największe zastosowanie widzę w łazience - wcieram go w skórę. Rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  6. świetny pomysł, nigdy ne słyszałam o mleku własnej roboty, jestem mega pozytywnie zaskoczona i na pewno wyprobuje:)

    OdpowiedzUsuń
  7. super pomysl !
    zapraszam do mnie
    http://obcasy-w-obiektywie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Bomba ! robiłam migdałowe, kokosowe, zostało mi do zrobienia ryżowe :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam trochę pewnie głupie pytanie, czy to domowe mleczko po rozwarstwienu jest bardziej jak mleczko kokosowe z puszki (konsystencja kremowa) czy jak olej kokosowy (konsystencja utwardzone tluszczu)? Używam obu produktów, jednak w zupełnie różnych celach :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak długo można takie mleko przechowywać w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam mleczko kokosowe w połączeniu z ostrymi smakami:) ale też i do wypieków się świetnie nadaje:) zapraszam do mnie: make-it-healthier.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. a w jakim sklepie tak w ogóle można kupić mleczko kokosowe ?

    OdpowiedzUsuń
  13. nie taki zdrowy ;p jak każdy tłuszcz stały, posiada tłuszcze nasycone. do smaku warto używać, ale na pewno nie ma co zastępować olejem rzepakowym jako zdrowszy zamiennik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tfu, zastępować nim oleju rzepakowego*

      Usuń
  14. Wszystkie domowe mleka, czy z kokosu, czy z orzechów, czy z migdałów są fajne. I dużo tańsze od sklepowych odpowiedników.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jaką datę ważność ma takie mleczko? Ciekawy pomysł, na pewno sp

    OdpowiedzUsuń
  16. Coraz bardziej zastanawiam się nad kupnem blendera. Tylko jakiego wybrać? :) Polecisz coś może?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moulinex! Zdecydowanie :-) Wszystko od nich świetnie mi się sprawdza.

      Usuń
    2. A jaki model bys polecila? Którego ty używasz? Mój blenderze zepsuł i szukam czegos, wybór ogromny ze ciężko się zdecydować.
      Z góry dziękuję za odpowiedz

      Usuń
  17. Mleko kokosowe wiele razy już sama robiłam - wychodzi pyszne! :D Polecam także domowe mleko orzechowe i migdałowe:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Super :)
    Zapraszam serdecznie TU
    http://fitella.blogspot.com/
    Dieta fit, przepisy, ćwiczenia, naturalne kosmetyki ♥

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję za przepis. Wypróbowałam, pyszne! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zrobiłam raz takie mleko i mnie wogole nie smakowało, tak samo probowałam z migdałowym i owsianym. Spodziewałam się bardziej orzechowego smaku i wyszedł mi wodnisty bezsmakowy napój...

    OdpowiedzUsuń
  21. mleko kokosowe to świetna alternatywa dla mleka krowiego - w celu urozmaicenia codziennej diety, lub w przypadku nietolerancji laktozy. domowe jest oczywiście najzdrowsze, natomiast kupując mleko kokosowe w sklepie, warto zwrócić uwagę czy nie zawiera ono dodatkowych substancji zagęszczających i konserwujących - wybierajcie tylko te w 100 proc. naturalne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacna uwaga! Będę teraz zwracać na to uwagę.

      Usuń
  22. Wygląda wspaniale - cudownie kremowo i kokosowo :) Robiłam kilka razy mleko kokosowe, ale takie mniej tłuste, z większą ilością wody w stosunku do wiórków. A z odpadków zawsze piekę jakieś ciasteczka czy batoniki :)

    OdpowiedzUsuń
  23. ile ma kcal takie mleko?

    OdpowiedzUsuń
  24. ja robię z domowych wiórków, sklepowe często bywają tak wyschnięte, że nadają się jedynie na żwirek dla kota ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Cześć, poleciłam Twój przepis na moim blogu :) http://zdrowabyc.crazylife.pl/2015/08/02/krem-jaglany/

    OdpowiedzUsuń
  26. A ile można przechowywać to "masło" kokosowe? Można go używać właśnie jak masła kokosowego?

    OdpowiedzUsuń
  27. Ile mozna takie mleko trzymac w lodowce?

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.