niedziela, 2 marca 2014

Zupa curry z soczewicą i cukinią

Czas na zupę!
Dawno już nie było żadnego przepisu na to rozgrzewające danie, a na zupę, która nie jest w formie
kremu to już w ogóle wieki. Czy wiecie,że w Polsce je się najwięcej zup na całym świecie?
Przynajmniej tego się dowiedziałam oglądając niedawno w telewizji jakiś quiz z wiedzy o żywności..
W gruncie rzeczy jestem skłonna w to uwierzyć, sama jem ich ogromną ilość, a jeżeli pod uwagę
zostały wzięte też zupy mleczne, to już chyba prawie 50% mojej codziennej diety, co zresztą ratuje
nieco moją gospodarkę wodną, bo jakoś z piciem na bieżąco słabo u mnie ostatnio.

Dziś wyszła mi pyszna zupa z soczewicą i cukinią, przypadkiem wegańska (oczywiście bez dodatku jogurtu naturalnego, można zastąpić np sojowym), choć przez chwilę rozważałam dorzucenie do niej kawałków kurczaka, ale ostatecznie zostało całkiem roślinnie.
Rozgrzewająca, treściwa i prosta w przygotowaniu, a przy okazji zahacza o pomijaną niestety często grupę produktów spożywczych "suche nasiona roślin strączkowych" - także zdrowie soczewicy!



Zupa curry z soczewicą i cukinią
Przepis na 3 duże porcje

  • 1 L wody
  • 2 spore marchewki (200g)
  • 1/2 średniej pietruszki (40g)
  • 1 puszka krojonych pomidorów
  • 1 spora cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 200 g cukinii
  • 100 g czerwonej soczewicy
  • 1 płaska łyżka przyprawy curry
  • 1/2 łyżeczki przyprawy garam masala
  • 1/2 łyżeczki ostrej papryki
  • 1 łyżka suszonej bazylii
  • 1 łyżeczka soli
  • ziele angielskie (2-3 ziarenka)
  • sporo świeżo zmielonego pieprzu
  • 1 łyżeczka oliwy z oliwek
  • jogurt naturalny do zabielenia



Pokrojoną w talarki, a następnie na połówki marchew oraz pietruszkę wrzucamy do gotującej się wody, dodajemy ziele angielskie i gotujemy pod przykryciem około 10 minut.

Na patelni rozgrzewamy łyżeczkę oliwy z oliwek i podsmażamy posiekaną cebulę oraz czosnek.
Gdy cebula się zarumieni dorzucamy pokrojoną w sporą kostkę cukinię i całość dusimy pod przykryciem na sporym ogniu, co jakiś czas mieszając.

Do gotujących się warzyw dodajemy opłukaną na sitku soczewicę i pozostawiamy na małym ogniu kolejne 15 minut, po czym dodajemy zawartość patelni oraz pomidory i gdy zupa ponownie zacznie wrzeć ściągamy ją z ognia i odstawiamy na 10 minut.
Całość doprawiamy solą, pieprzem, dużą ilością curry, bazylii i odrobiną ostrej papryki.

Po nałożeniu na talerze / do miseczek, dodajemy łyżkę jogurtu naturalnego.


 ---------


37 komentarzy:

  1. Bardzo fajne smaki na pewno super smakowała :) !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma wątpliwości. Na pewno była rewelacyjna

      Usuń
  2. Zupa z soczewicą chodzi za mną od kilku tygodni.. Twoja musiała być bardzo aromatyczna ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda na naprawdę treściwą i pyszną! Takie lubię :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. musi być pyszna :) robię podobną, ale bardziej krem. Następnym razem spróbuję Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  5. bomba bomba bomba :)
    Dopiero od miesiąca soczewica zagościła w mojej kuchni - w moim rodzinnym domu nigdy się jej nie jadało - a ja teraz nie potrafię bez niej żyć :)
    Super dani !! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. wyglada super :) przekonałas mnie aby spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyda mi się taki przepis na pewno :) Super zupa :)

    OdpowiedzUsuń
  8. przyznam, że rzadko zupy jadam, ale jak jest pyszna, rozgrzewająca i pełna smacznych składników to zawsze chętnie :) podoba mi się przepis, zapisuję!

    OdpowiedzUsuń
  9. jestem na tak :) niebawem przetestuję!

    OdpowiedzUsuń
  10. Można zamiast czerwonej dodać zieloną soczewice? :) Akurat takową posiadam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie się zajadam, pycha:-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Hej! Korzystam z Twoich przepisów już prawie jak maniaczka. Robiłam Twoje ciasto czekoladowe z czerwonej, różne frittaty, łososia z puree chrzanowym i nawet dynie z kaszą jaglaną. I wszystko jest pyszne! I tylko nie mogę się doczekać chleba bezglutenowego. Proszę, proszę poratuj! Albo nawet nie musi to być chleb, cokolwiek z czego można zrobić kanapkę albo zjeść z jajecznicą.Kupne chleby bezglutenowe smakują i wyglądają jak materac piankowy. Jest ohydny, a ja jestem smakoszem. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicja, jesli szukasz tez kupnego chleba to polecam krolewski z firmy belviten, albo swiezy bochenek z bezglutena ( ciemny lepszy). ja niestety nie potrafie upiec smacznego chleba bez glutenu wiec ciagle poszukuje gotowych. I jest tych smscznych ciraz wiecej:)

      Usuń
  13. Witaj ;) spytam tu bo zależy mi na szybkiej odpowiedzi. Chodzi o przepis http://www.dietetycznie-w-kuchni.blogspot.com/2012/06/sonecznikowe-bueczki-pszenno-zytnie.html jesteś w stanie podać wartość na 100g bo tylko wtedy uda mi się je zapisać w moim kalkulatorze. Bardzo fajny blog, jestem tu krótko a już nalazłam tyle przepisów dla siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj, nominuję Twój Blog do Liebster Blog Award. Życzę miłej zabawy. Szczegóły na: http://pasjakobiety.blogspot.com/2014/03/nominacja-do-lieber-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
  15. Przepyszna !

    OdpowiedzUsuń
  16. Kolorystycznie przypomina mi pomidorową :) W sumie są tam pomidory

    OdpowiedzUsuń
  17. Zrobilam w końcu :)pyszna :)

    OdpowiedzUsuń
  18. pierwszy raz zrobilam cos z soczewicy, mialam mieszane uczucia... ale to jest pyszne! dodalam 2 papryczki ostre i zrobilam 2 porcje. pyszota. dzieki za inspiracje :)

    OdpowiedzUsuń
  19. mega pyszna sycaca i rozgrzewajaca ! uwielbiam twojego bloga :3

    OdpowiedzUsuń
  20. Pycha! Zrobiłam, zjadłam i robie znowu :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Właśnie skończyłam robić...PYSZNE!!!
    <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Wyszła znakomita, pomimo braku pasty curry i obecności selera zamiast pietruszki :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy można zastąpić czymś cukinię? Nie mogę jej nigdzie dostać

    OdpowiedzUsuń
  24. czy porcja zupy z tego przepisu wystarczy na obiad na dwa dni:)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z całego przepisu wychodzą 3 spore talerze zupy, a co do porcji to wiadomo - kwestia indywidualna co komu wystarczy :-)

      Usuń
  25. a jesli chcialabym dodac piers z kurczaka to w ktorym momencie dodac i czym najlepiej doprawic zeby pasowalo smakowo do calosci ?:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Czy pomidory mogą być świeże? Jeśli tak, jaka ilość? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. O, wersja z cukinią. Ciekawe połączenie, szczególnie, że cukinię bardzo lubię :)!
    Dorzucenie kurczaka też jest niezłym pomysłem, chociaż nawet bez mięsa soczewica syci na długo.

    OdpowiedzUsuń
  28. Mam pytanie ile taki talerz tej zupy może mieć kalorii ?:-)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.