piątek, 10 stycznia 2014

Czekoladowo - miętowe ciasto gryczane

Swego czasu w Gdańsku zakochałam się w uroczej kawiarni Retro.
Oprócz miłej obsługi i niepowtarzalnego klimatu kawiarni totalnie kupiła
mnie pyszna rozgrzewająca herbata z pomarańczą oraz czekoladowe ciasto gryczane.
Nigdy nie jadłam kaszy gryczanej w wersji na słodko i w ogóle nie należy ona do moich
ulubionych kasz, ale ten wypiek był przepyszny i postanowiłam zrobić coś podobnego w domu.
Przyszła mi do głowy wersja miętowa no i oczywiście nie dodawałam tłuszczu tylko dużo
gorzkiej czekolady.. :-) Proste i zdecydowanie inne niż wszystkie!



Czekoladowo - miętowe cisto gryczane
w porcji 100g średnio (przepis na małą foremkę, + - 30x15 cm)

  • 200 g kaszy gryczanej
  • 150 g gorzkiej czekolady
  • 50 g miodu
  • 2 jajka + jedno białko
  • 2 łyżki jogurtu naturalnego
  • 1/2 szklanki otrębów gryczanych (35g)
  • 1/2 szklanki suszonych liści mięty
  • 1 kopiasta łyżka ciemnego kakao
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 płaska łyżeczka sody
  • 2/3 łyżeczki soli do gotowania kaszy


W 800 ml lekko osolonej wody gotujemy kaszę gryczaną na sypko.

W między czasie rozpuszczamy czekoladę i oddzielamy żółtka od białek jaj.

Ugotowaną, lekko ostudzoną kaszę przesypujemy do wysokiego, stosunkowo wąskiego naczynia, dodajemy resztę składników (oprócz białek) i dokładnie blendujemy.
(Ewentualnie wrzucamy wszystko do kielicha blendera stojącego, ja używałam ręcznego).

W osobnej misce ubijamy pianę z białek, którą następnie dodajemy do masy i łyżką dokładnie mieszamy do uzyskania jednolitej, dość gęstej masy, którą przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia.

Ciasto pieczemy w 180'C przez 35 minut.




Ciężkie, mocno czekoladowe i zdrowe! Oczywiście bez glutenu :-)


36 komentarzy:

  1. Dla ścisłości - to ma być 200 g kaszy ugotowanej czy jeszcze na sucho? Dziękuję, zapowiada się pysznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda cudnie <3 Pychotka ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. mam nadmiar płatków gryczanych, czy mogę zamienić kaszę na płatki ?? hmmm

    OdpowiedzUsuń
  4. och już gdzieś widziałam ciasta z kaszy ale jeszcze nie robiłam, przepis świetny zapisuję upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. wow...bardzo podoba mi się przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zrobiłam...u mnie wersja z cynamonową bitą śmietaną...PYSZNEEEEE...lecę szukac kolejnych pyszności u Ciebie :)

      Usuń
  6. Czy można pominąć otręby gryczane ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdzie można kupić otręby gryczane i jakiej firmy? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie dostaniesz w tesco czy Carrefourze - ja kupuję Melvit :-)

      Usuń
  8. Ciekawy przepis. Będę musiała go wypróbować przy najbliższej ochocie na coś słodkiego.
    Pozdrawiam E.

    OdpowiedzUsuń
  9. ciekawy pomysł na nieco odmienne ciasto od wszystkich, pełne zdrowia i o tak pysznym smaku czekolady i mięty! wygląda bardzo zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się - wydaje mi się, że to świetne połączenie, choć muszę przyznać, że nigdy nie łączyłam razem kaszy gryczanej, czokolady i mięty ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Z kaszą nigdy nie robiłam. Ciekawa jestem smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kasza gryczana i otręby gryczane - samo zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. skąd wziąć suszoną miętę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można ususzyć listki samemu (tak zrobiłam ja) lub kupić gotową np firmy kotanyi, są dostępne w hipermarketach :)

      Usuń
  14. Wygląda super! Muszę taki zrobić jak przyjdzie mi ochota na coś słodkiego !

    OdpowiedzUsuń
  15. Kasza gryczana użyta w tym przepisie ma być kaszą paloną czy niepaloną?

    OdpowiedzUsuń
  16. Agata - smakuje świetnie, dziękuję za przepis, jest bardzo oryginalny i nietuzinkowy! Ciasto jest faktycznie ciężkie, wilgotne, bardzo sycące. Ja miętę zorganizowałam z mięty w torebkach :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię ciasta gryczane, mają niepowtarzalny aromat. Twoje mocno czekoladowe musiało być obłędne :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Cudo :D uwielbiam czekoladę w zdrowej postaci, bo jem jej stanowczo za dużo :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy zamiast suszonej mięty można użyć świeżych liści?

    OdpowiedzUsuń
  20. chyba spróbuję...tylko bez mięty bo nie jestem fanką tego ziółka :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. pyszne ciasto także i bez mięty ! i bez otrąb gryczanych , których nie mogę w żadnym sklepie znaleŻĆ, dałam płatkiti owsiane, nie to samo zapewne, ale wyszło !!! dziękuję, świetna stronka !

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciasto brzmi pysznie. Chętnie bym je zrobiła, tylko mleka i jajek też nie mogę. Może masz pomysł na modyfikację ?

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo smaczne cisto wyszło:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Właśnie wyciągnęłam z piekarnika. Podejrzewam, że ma być wilgotne w środku?
    Pyszne! a jaki zapach! Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam gryczane z Retro! :)

    www.salalamancagda.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam gryczane z Retro! :)

    www.salalamancagda.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.