czwartek, 12 grudnia 2013

Dietetyczne pierniczki

Zdezerterowałam dzisiaj z siłowni przed południem, zrobiłam zakupy i zasiadłam
do robienia obiecanych Wam pierniczków! Na dwa sposoby z jednego przepisu :-)
Nie wiem jeszcze jak będą się zachowywały po kilku dniach, ale jak to dietetyczne
ciastka, najlepsze są świeże, więc nie porywajcie się lepiej na jakieś hurtowe porcje ;-)
Moim zdaniem lepsze są nadziewane, a pomysł z suszoną śliwką w środku oszczędzi
Wam brudnej roboty i przyspieszy produkcję pierników!
Zamiast śliwek możecie tam włożyć rodzynki, morele, albo domowe powidła jak wolicie.



Dietetyczne pierniczki
Przepis na +/- 30 sztuk zależnie od wielkości foremek

  • 250 g mąki pszennej pełnoziarnistej + do podsypania
  • 20 g otrębów pszennych
  • 15 g ciemnego kakao
  • szczypta soli
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 jajko
  • 80 ml chudego mleka
  • 1 mały, dojrzały banan
  • 20 g masła
  • 60 g miodu
  • 10 g brązowego cukru
  • skórka otarta z 1/2 pomarańczy
  • po 1 łyżeczce: cynamonu, kardamonu, imbiru, gałki muszkatołowej
  • 1/2 łyżeczki zmielonych goździków
  • + opcjonalnie - suszone śliwki lub powidła



W dużej misce mieszamy wszystkie suche składniki.
W rondelku rozpuszczamy masło z miodem i wlewamy do osobnej miseczki.

Kawałki banana blendujemy z mlekiem i jajkiem (jeżeli nie posiadamy blendera to 
roztrzepujemy jajko z mlekiem i dodajemy utartego na papkę banana).

Gdy masło z miodem nie będą już gorące, przelewamy do nich mieszankę mleka z bananem i jajkiem, po czym dodajemy również skarmelizowany na patelni cukier (podgrzewamy aż się rozpuści).

Wszystkie płynne składniki mieszamy z suchymi i zagniatamy ciasto, dość lepkie, będzie się rwało.

Blat lub stolnicę podsypujemy mąką i rozwałkowujemy ciasto na ok 0,5 cm placek (lub dwa cieńsze placki przy wersji z nadzieniem) i wykrawamy ciasteczka, które układamy na blaszce z papierem do pieczenia.

Jeżeli chcemy nadziewać nasze pierniczki, to na pierwszym placku układamy suszone śliwki lub po łyżeczce powideł w odległościach około 2-3 cm od siebie, po czym delikatnie przykrywamy drugim kawałkiem rozwałkowanego ciasta i wykrawamy okrągłe kawałki.

Ciasteczka przed włożeniem do piekarnika smarujemy lekko mlekiem z rozpuszczoną łyżeczką miodu - przy pomocy pędzelka. Pieczemy w 175'C przez 20 minut.




 Dam znać jak się zachowują po paru dniach w szczelnym zamknięciu! :-)
Kaloryczność jest podana dla ciasteczek bez nadziewania.


28 komentarzy:

  1. No proszę ! Wszystko można zrobić w lżejszej wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie pierniczki mi się zdecydowanie bardziej podobają od tych tradycyjnych :D

    OdpowiedzUsuń
  3. chyba nie ma nic lepszego niż dietetyczne ciasteczka :)
    pozdrawiam i zapraszam d siebie przyprawzyciekoloramil.bogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. fajny i efektowny przepis! :) może skorzystam? jak tylko będę miała czas.

    OdpowiedzUsuń
  5. cudowne! szkoda, że już się napierniczyłam...

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie podejrzewałam pierniczków o to, że mogą być dietetyczne :D No proszę to mnie zaskoczyły i jeszcze tak smakowicie wyglądają :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj,
    mam dwa pytanka: myślisz że można te pierniczki nadziewane śliwką zanurzyć w roztopionej gorzkiej czekoladzie, tak żeby miały polewę? I jak myślisz jeśli upiekę je 19.12 to dotrwają do świąt?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zanurzyć w czekoladzie można na pewno, do świąt pewnie też przetrwają, ale tak jak pisałam, nie wiem jaką będą miały fakturę po paru dniach bo robiłam je pierwszy raz.
      Zamknęłam w puszce i zobaczę jakie będą za kilka dni :-)

      Usuń
  8. Jak to jest z tym pieczeniem. Musi być konkretna temperatura? Bo chciałabym upiec w bradurze pieca kaflowego i nie wiem jak to zrobić :) bo tam nie ma termometra.

    OdpowiedzUsuń
  9. Porcja 100g to ile szt.?
    Poza tym świetne te nadziewane, pysznie wyglądają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Około 5 sztuk - ale tak jak mówię, wychodziła mi różna grubość, robiłam z małych i dużych foremek, także ciężko sprecyzować ile waży 1 pierniczek :-)
      Przy podziale na 30 ciastek jedno ma około 47 kalorii :-)

      Usuń
  10. Dziś kiedy odwiedziłem rodziców mama z siostrą właśnie piekły pierniczki ale mamusiowe na pewno nie były w wersji light i smarowane były grubą warstwą lukru :P

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za wysłuchanie mej prośby! <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie mogę się zdecydować czy najpierw pierniczki, czy piernik z fasoli... Co tobie osobiście bardziej przypadło do gustu? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama nie wiem, chyba te nadziewane pierniczki... chociaż przełożony powidłami piernik też był super :-)

      Usuń
  13. Super pomysł na pierniczki, w przyszłym tygodniu wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Szukałam takiego przepisu i akurat u Ciebie jest-dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy przepis! :) Czym mogę zastąpić banana, żeby pierniczki się udały?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz go pominąć, tylko dodaj dodatkowo 3-4 łyżki mleka i 10g miodu :-)

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź! :)

      Usuń
  16. Zrobiłam dziś i wyszły super:) Niektóre nadziałam migdałami ....są pyszne,a jak pomyślę,że jeszcze wcale tak nie tuczą to smakują jeszcze lepiej!

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam pytanko, czy one jakoś stwardniały po kilku dniach? kiedy najlepiej je upiec? ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja piekłam w zeszłym roku tak 2 tyg przed świętami, potem trzymałam w puszce i na święta były miękkie :-)
      Jak było w Japonii Marysiu?! :-)

      Usuń
    2. Teraz się dopiero za nie zabiorę :)
      W Japonii bylo cudownie! Z resztą jak rok temu :) Jesli ktoś bedzie miał okazję tam być to bez zastanowień radzę lecieć !

      Usuń
  18. Nie potrafię rozpuścić cukru - skarmelizować go ponieważ po wystygnięciu cukier jest twardy jak cukierek.Moze coś doradzicie ja zamiast niego dałam więcej miodu ale zobaczymy.

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.