piątek, 1 marca 2013

Ciasto czekoladowe w wersji light

Nie będzie to najbardziej dietetyczne ciasto jakie zrobiłam w swojej
"karierze" kulinarnej, ale jeśli chodzi o czekoladowe, to na pewno te
wersję można uznać za lżejszą, mniej kaloryczną i uboższą w węglowodany.

Ciacho z cukinią chodziło za mną jakiś czas, a że poza marchewkowym
nigdy nie eksperymentowałam z "warzywnymi" ciastami na słodko to
(znany pewnie niektórym nie od wczoraj) cukiniowy trik w czekoladowym 
cieście zagościł dziś w mojej foremce - jak dla mnie z sukcesem!
Dodatkowo ciacho jest okrutnie proste, bo nie lubię wyciągać miksera. 




Ciasto czekoladowe z masłem migdałowym
Przepis na 11 porcji - kaloryczność podana na 1 kawałek ciasta

  • 120 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 150 g cukinii (1 mała cukinia)
  • 40 g kakao
  • 50 g gorzkiej czekolady
  • 200 ml jogurtu naturalnego
  • 2 jajka
  • 30 g masła migdałowego
  • *30 g cukru + 10 g cukru waniliowego
  • 2/3 łyżeczki sody oczyszczonej
  • kilka kropel aromatu migdałowego
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • odrobina mielonych goździków
  • szczypta soli
  • ** Bakalie (orzechy, rodzynki, skórka pomarańczowa) - opcjonalnie


Na dużych oczkach tarki ucieramy obraną cukinię.
Następnie do miski wbijamy jajka, wlewamy jogurt, aromat, rozpuszczoną czekoladę
oraz masło orzechowe (użyłam masła migdałowego).
Całość mieszamy łyżką aż składniki się połączą

W osobnym naczyniu łączymy suche składniki, które następnie przesypujemy do
pierwszej miski i wszystko razem raz jeszcze mieszamy na stosunkowo gęstą masę
(ciasto nie powinno być lejące).

Foremkę (użyłam keksówki o długości 35 cm) wykładamy papierem do pieczenia
i przekładamy do niej przygotowaną masę.

Ciasto pieczemy przez 40 minut w piekarniku nagrzanym do 190 stopni.





** myślę, że ciacho byłoby również pyszne z dodatkiem bakalii, ale mój tato nie przepada, więc
oszczędziłam mu tym razem wydłubywania rodzynek :-)

*ciasto jest stosunkowo mało słodkie - jeśli nie przepadacie za takimi wypiekami to polecam dodać jeszcze łyżkę cukru.

43 komentarze:

  1. Piekłam wczoraj podobne, tylko pewnie 3 razy bardziej kaloryczne:) do ulubionych:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja uwielbiam ciasto czekoladowe w każdej wersji, byle miało kakao;d

    OdpowiedzUsuń
  3. ale robisz smaka...obłędnie wygląda :) aż mi się coś słodkiego zachciało!

    OdpowiedzUsuń
  4. ojeeeeeeej.
    ale cudownie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda obłędnie! Czekolada w każdej formie jest dobra :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jezu,ale gdzie rosna teraz cukinie???Bo nie w naszym klimacie!!!A ciasto SUPER!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można kupić w większości supermarketów :)

      Usuń
    2. Na ogródku mam ogroomne xd podzielę się :P

      Usuń
  7. Pycha! ; )
    Świetnie wygląda i na pewno smakuje.

    OdpowiedzUsuń
  8. Od razu mam ochotę takie pyszności ukręcić ;)ale mam pytanie czy masło musi byc orzechwe czy migdałowe? a zwykłe moze byc ? bo nie posiadam takowych ;P

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie próbowałaś fasolowego? Musisz koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Czas i na mnie i moje ciasto cukiniowe! ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. ooo tak to mi się podoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja już dawno je odkryła i się zakochałam! Pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  13. Z cukinii? O rety, wprost genialne! Ostatnio pokochałam cukinię, aczkolwiek... dalej jestem mało przekonana do używania warzywek w słodkich ciastach. To Twoje tutaj jednak wygląda tak obłędnie, że chyba kiedyś się w końcu skuszę! Czas na moje ciasto z dodatkiem warzywka. Wprawdzie czuję, że nie pożałuję, ale jednak... mam jakieś takie małe przeświadczenie z obawami. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Cudeńko wśród wypieków! chyba wszelkiego rodzaju ciasta warzywne będa mi bardzo smakować ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. aaaaaaaaaaaaa! muszę zrobić! :) nominuję do Versatile Blogger Award jeśli chcesz dołączyć to zapraszam ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. zdrowe ciacho i to pyszne masło - mam takie same ;D

    OdpowiedzUsuń
  17. Pysznie się prezentuje! Zauważyłam, że wypieki z warzywami są bardzo smaczne, a poza marchewką i cukinią, dodawałam także dynię oraz fasolę z puszki. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam ciasta czekoladowe, babki, brownie, serniki z dodatkiem czekolady... a dietetyczne to już w ogóle ODJAZD!

    OdpowiedzUsuń
  19. czy masło migdałowe można zastąpić takim z orzeszków ziemnych? masło migdałowe też jest słonawe? Ania K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz użyć zwykłego masła orzechowego z orzeszków ziemnych :)

      Usuń
  20. Widziałam wiele przepisów na Brownie z cukinii, i chyba czas spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  21. niestety muszę powiedzieć, że placki ze szpinakiem nie wychodzą nijak. Coś jest zmącone w proporcjach. To samo z muffinami marchewkowymi-zamiast wilgotnego ciasta wcyhodzą zakalce. Nie piszę tego po jednej czy dwóch próbach, żeby była jasność.

    OdpowiedzUsuń
  22. A jaka jest kalorycznosc? Bo nigdzie nie moge znalezc.. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli nie wyświetla Ci się tabelka to wina przeglądarki - ja pod firefoxem też nie widzę :( Kaloryczność 1 kawałka ok 65 gram (przy podziale na 11 kawałków) to około 137 kalorii.

      Usuń
    2. Nie wyświetla :)
      Dziękuję za odpowiedź. Zrobie na pewno!

      Usuń
  23. mam pytanko, ,może będziesz w stanie mi odpowiedzieć czy cukier trzcinowy dark muscovado jest zdrowy? :> ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opinii na ten temat jest wiele, ale niestety ciężko powiedzieć, że ów cukier jest zdrowy. Na pewno jest trochę lepszy niż zwykły rafinowany cukier biały (czy też zwykły brązowy, który jest po prostu karmelizowany) - ale wciąż cukier to cukier i daleko mu jeszcze do tylu pozytywów, które posiada np miód ;-)

      Usuń
  24. Trafiłam na Twojego bloga szukając przepisu na pierogi ze szpinakiem, ale widzę też wiele innych ciekawych przepisów, więc dodaje do zakładek :) Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  25. gdzie jest podana kaloryczność?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kaloryczność jest zawsze nad składnikami - jeśli jej nie widzisz to spróbuj otworzyć post w innej przeglądarce. 1 kawałek to 137 kalorii.

      Usuń
  26. Świetny przepis! :) W końcu udało mi się go zrealizować :D

    OdpowiedzUsuń
  27. a gdybym chciała zrobić większe ciasto ze składników x2 to co z czasem pieczenia? Twoja wersja jest świetna tylko szybko się kończy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależnie od kształtu foremki - jeżeli używasz takiej samej i ciasto jest po prostu wyższe, to potrzymaj je w piekarniku około 15 minut dłużej, choć lepiej użyć większej formy :-)

      Usuń
    2. witam, czy tego typu ciasta (z cukinią, fasolą) lepiej piec z termoobiegiem czy bez ?

      Usuń
  28. ale pyszności ,mniam;)

    buziaki
    xo xo xo xo xo

    OdpowiedzUsuń
  29. witam, upiekłam wczoraj dla mnie pychotka,
    ale reszta domowników uznała że mało słodkie,
    następnym razem dodam więcej cukru i obowiązkowo polewa czekoladowa
    pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.