sobota, 29 grudnia 2012

Świąteczny, lekki sernik orzechowo kawowy

Co roku na święta od kiedy pamiętam były 2 torty - makowy i orzechowy.
Niestety od kiedy nasz wigilijny skład nieco się uszczuplił i wszyscy jakoś
mniej jedzą, to zrezygnowałyśmy w tym roku z (mojego ukochanego)
tortu orzechowego, a w zamian zrobiłam niewielki orzechowo kawowy serniczek.

Powiedzmy, że domownicy nie zawsze pałają optymizmem do moich odchudzonych
wypieków, szczególnie w takich okresach jak świąteczny, ale ów sernik został
przyjęty bardzo pozytywnie, więc mogę z czystym sumieniem zachęcić! :-)




Lekki sernik orzechowo kawowy
Około 14 porcji

Spód:
  • 45 g herbatników
  • 40 g orzechów włoskich
Masa serowa:
  • 650 g mielonego twarogu 0%
  • 100 g miodu
  • 4 jajka (L)
  • 80 ml mleka
  • 30 g mielonych orzechów włoskich
  • 1 łyżka kawy rozpuszczalnej
  • 1 łyżka kakao
  • 50 g kaszy manny
  • aromat waniliowy 
  • szczypta soli



Przed przygotowaniem sernika włączamy piekarnik i nagrzewamy do 170 stopni.

Formę (użyłam małej tortownicy 23 cm średnicy) wykładamy papierem do pieczenia.

Spód tworzymy z drobno pokruszonych herbatników i zmielonych lub posiekanych orzechów włoskich - mieszamy razem te składniki i wysypujemy do przygotowanej formy równomiernie rozkładając je na spodzie.

W dużej misce miksujemy ser z żółtkami i miodem, dodajemy odrobinę aromatu waniliowego, mleko oraz kaszę mannę. W osobnym naczyniu ubijamy na sztywno białka jaj dodając szczyptę soli.
Pianę dodajemy do reszty składników i miksujemy całość razem przez krótką chwilę na niskich obrotach miksera.

Następnie masę dzielimy na dwie części - do jednej dodajemy zmielone orzechy, a do drugiej kawę i kakao. Po wymieszaniu zawartość obu misek wlewamy naprzemiennie do przygotowanej formy i wstawiamy do piekarnika na 50 minut.




Przed podaniem dobrze ostudzić i trzymać ciasto w chłodnym miejscu! :-)



29 komentarzy:

  1. od tortów zdecydowanie bardziej lubię serniki, więc mi taka zmiana sie bardzo podoba ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda wybornie! Smakuje na pewno jeszcze lepiej. Szkoda, że już po świętach, bo na pewno znalazł by się na moim stole. ;)
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  3. pyszny przepis na genialny lekki serniczek ;d hehe ! zjadłabym to cudo ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem wielką miłośniczką serników! Sama upiekłam na święta sernik orzechowy, ale chętnie upiekłabym Twój w wersji odchudzonej z dodatkiem kawy, którą uwielbiam :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzisiaj mamy sernikowy dzień :)
    Twój też bym chętnie zjadła, wygląda pysznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Smakowicie się prezentuje! Zapraszamy do konkursu, do wygrania książka kucharska Roberta Makłowicza wraz z autografem! http://domowe-wypieki.blogspot.co.uk/2012/12/konkurs.html

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo apetycznie wygląda, uwielbiam sernik:) A.

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze mówiąc, mi taka odmiana by się bardzo spodobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. miód, orzechy i kawa :) to musi być zniewalające połączenie..

    OdpowiedzUsuń
  10. Tort czy sernik? Zdecydowanie wybrałabym sernik, wygląda super:)

    OdpowiedzUsuń
  11. wygląda obłędnie:) z chęcią wprosiłabym się na kawkę i kawałek sernika

    OdpowiedzUsuń
  12. ale mi zrobiłaś smaka, przepadłam! orzechy + kawa uwielbiam takie połącznie :)
    Pozdrawiam
    Agga

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale pycha! I orzechy, i kawa, i wszystko inne... Matko, poezja *.*

    OdpowiedzUsuń
  14. Z natury nie lubię serników, ale ten bym zjadła cały na raz chyba! Cos czuje ze niedługo będzie się piekl :3

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie co roku jest sernik i japoniec. Mama raczej nie przepada z a wersją odchudzoną:)
    Udanej zabawy i szczęśliwości w Nowym Roku Agatko!

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję za nominację do VBA. Również Cię nominuję :)
    Życzę udanej zabawy sylwestrowej w dresach i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Na pewno upiekę :)Zresztą nie tylko sernik ! :) http://trzymam-forme.blogspot.com/ Zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy miód jest obowiązkowym składnikiem pięknego sernika czy można go pominąć lub zastąpić czymś innym ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zastąpić go cukrem (najlepiej pudrem) lub np słodzikiem, którego można używać do pieczenia czyli między innymi Stevią : )

      Usuń
  20. A czy można użyć fistaszków zamiast orzechów włoskich? Co myślisz o takim połączeniu? I np zastąpić kaszę budyniem czekoladowym?

    OdpowiedzUsuń
  21. Mam słabość do orzechowych przysmaków, więc w najbliższym czasie pewnie wypróbuje ten przepis :) Tym bardziej, że jest to serniczek bez spodu.
    Ogólnie bardzo fajny masz tytuł bloga - moi rodzice identycznie nazywają moją dietę :P

    OdpowiedzUsuń
  22. Sernik smakuje jeszcze lepiej niż wygląda!!

    OdpowiedzUsuń
  23. Droga Agato ;) Właśnie zrobiłam Twój sernik i mam pytanie. Masa, którą zrobiłam wyszła mi trochę za rzadka i w związku z tym nie udało mi się utworzyć takich ładnych warstw jak Tobie. Warstwy wymieszały się i tort wygląda jak taka marmurkowa babka, co nie zmienia faktu, że jest bardzo smaczny. Jedynymi odstępstwami jakie zastosowałam od Twojego przepisu są jajka - wzięłam cztery takie trochę mniejsze niż L i twaróg mam z tłuszczem (7%), bo odtłuszczonego nie było, reszta składników dokładnie wg przepisu.
    Zastanawiam się co powinnam zrobić, żeby masa nie była tak rzadka? Myślałam też, że może większa ilość twarogu załatwiłaby sprawę? Pozdrawiam serdecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to mogła być kwesta sera - nawet nie chodzi o to, że był z tłuszczem, ale może po prostu źle trafiłaś - ja też nie raz natnę się przy robieniu serników na jakąś felerną firmę i sernik wychodzi totalną klapą : (
      Może następnym razem pomiń dodawanie mleka, bo jeszcze bardziej rozrzedza masę :-)

      Usuń
  24. Najpyszniejszy sernik jaki kiedykolwiek jadłam! :D

    OdpowiedzUsuń
  25. A czy spód "trzyma sie kupy" mimo braku dodatku masła? Pytam, ponieważ w przepisach na sernik spód z pokruszonych ciastek zazwyczaj zawiera też masło :)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.