środa, 5 grudnia 2012

Pełnoziarniste bułeczki z kminkiem

Przepisów na domowe pieczywo nigdy dość, więc upiekłam dzisiaj bułeczki.
Mam nadzieje, że większość z Was zdecyduje się na domowe wypieki w trakcie świąt,
bo po co się męczyć z zamawianiem w piekarni skoro można zrobić swoje pyszności,
które nie dość, że są smaczniejsze, to jeszcze niejednokrotnie dłużej zostają świeże
(choć może po prostu tak szybko znikają..)
Bułki z mąki pełnoziarnistej nie wyrastają tak bardzo jak ze zwykłej pszennej,
ale za to zdecydowanie pozostawiają uczucie pełnego brzucha na dłużej :-)




Pełnoziarniste bułeczki pszenne z kminkiem
Przepis na 9 bułeczek
  • 260 g mąki pełnoziarnistej
  • 140 g mąki pszennej
  • kopiasta łyżka otrębów pszennych
  • 1,5 łyżki kminku
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • 20 g drożdży
  • 100 ml mleka
  • 200 ml wody
  • 2 łyżki słonecznika

Wodę mieszamy z ciepłym mlekiem, dodajemy szczyptę soli, łyżeczkę mąki i drożdże, mieszamy i czekamy kilka minut aż rozczyn zacznie się pienić.

Obie mąki mieszamy z otrębami, dodajemy kminek i sól, a następnie dolewamy rozczyn i zagniatamy ciasto, które następnie przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na około 90 minut.

Wyrośnięte ciasto zagniatamy raz jeszcze w rękach i tworzymy  placek grubości 1,5 cm, który kładziemy na stolnicy podsypanej mąką i sporą szklanką wycinamy krążki (z ciasta powinno wyjść 9 bułeczek, każdy krążek powinien ważyć około 75 gram).


Porcje ciasta rozgniatamy jeszcze nieco w dłoniach na trochę większe krążki i układamy je na blaszce z papierem do pieczenia, gdzie powinny wyrastać kolejne 30 minut.

Przed włożeniem ich do piekarnika, przy użyciu pędzelka smarujemy każdą porcję mlekiem i posypujemy słonecznikiem, który lekko dociskamy do ciasta, aby po upieczeniu nie odpadał.

Bułeczki pieczemy w 180' C przez 30 minut.




Z 9 bułeczek które zrobiłam 6 godzin temu przed wyjściem na uczelnie zostały 3.. jeżeli jakaś przetrwa do rana to może uda mi się rozkroić i zrobić zdjęcie ;-)

19 komentarzy:

  1. Mam ochotę na taką bułeczkę teraz :c Kiedy ja znajdę czas na tyle nowych rzeczy do wypróbowania? :(

    OdpowiedzUsuń
  2. mam takie głupie pytanie ;)
    czy mąka pełnoziarnista to to samo co razowa ? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem w 100% przekonana, ale wydaje mi się, że mąka razowa jest mąką pełnoziarnistą, ale nie każda pełnoziarnista jest razowa :)
      O mące razowej mówimy gdy mamy do czynienia z mąką pszenną "typ 2000"
      natomiast mąka pszenna typ 1850 - czyli mąka graham też jest pełnoziarnista, bo również zawiera zmieloną okrywę nasienną zboża :)
      Czyli jakby to ująć prostymi słowami, to "razowa" jest tą najbardziej pełnoziarnistą ;)

      Usuń
  3. pełnoziarniste tzn. pełne zdrowia , i domowe w dodatku ,pycha !

    OdpowiedzUsuń
  4. Choć staram sie nie jeść mąki pszennej to przepis naprawdę świetny. Dobra i zdrowa alternatywa to bułek ze sklepu.
    A nie chciałaby, żadna z was zrobić sobie darmowych pomiarów składu ciała?:P jak ktoś chętny to zapraszam na Facebooka http://www.facebook.com/gdyzyjesiezdrowo.

    OdpowiedzUsuń
  5. http://aanneke.blogspot.com/2012/12/grudzien.html
    https://www.facebook.com/events/439444842778257/446890652033676/?notif_t=plan_mall_activity

    Zapraszam do przyłączenia się do akcji oraz udostępniania na facebooku! :)
    Z góry serdecznie dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  6. tak się przymierzamy od dłuższego czasu, żeby zacząć z domowymi pieczywami i chyba w końcu się uzbiera... kminek najlepiej właśnie w taki sposób podany smakuje...

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam domowe pieczywo, ale tak dawno już nic nie piekłam, trzeba to nadrobić:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy zamiast mąki pełnoziarnistej - mogłabym użyć żytniej? ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ile kalorii ma raka pyszna bułeczka? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 100 g ma 200 kcal, więc bułeczka o wadze 75 g ma 150 kcal

      A bynajmniej tak wynika z moich obliczeń :)
      Sumujesz kalorię wszystkich składników, dzielisz przez ich wagę i mnożysz razy 100. ;)

      Usuń
  10. Bułeczki super. Kminek nadaje fajny smak :) Od dzisiaj wchodzą do mojego codziennego menu :).

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam - jeszcze raz muszę zachwalić te bułeczki. Są znakomite :). Uwielbiam je - dzięki za przepis.

    mały_psotnik

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajny przepis, jutro wypróbuję i napiszę jak wyszło :D
    Będzie to moje drugie podejście do bułek.. Za pierwszym razem mi nie wyszło, bo robiłam z takiej książki o pieczeniu chleba, w której zdarzają się błędy w przepisach O.o

    OdpowiedzUsuń
  13. Jakiej mąki pani użyła? Bo słyszałam, że z mąki żytniej bułki wychodzą dość twarde. Co pani o tym sądzi?

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam takie pytanie, czy w tego typu przepisach można otręby pszenne zastąpić zytnimi ? :)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.