poniedziałek, 22 października 2012

Pierogi z których jestem dumna!

(scroll down for english)

 Oczywiście, że pomagam mamie lepić pierogi na wigilię.
Ale czy kiedyś robiłam je sama? Zdecydowanie nie.
Jakoś tak na co dzień chyba nikt nie ma u nas czasu żeby je przygotować,
dlatego stały się iście świąteczną potrawą, a szkoda, bo lubiłam domowe ruskie,
te wigilijne z kapustą i grzybami to jakoś nie moje ulubione smaki.

Tak czy inaczej sobota nastroiła mnie do rozłożenia się ze stolnicą w kuchni
i pod nieobecność rodziców korzystających na działce z ostatnich dni pięknej polskiej jesieni
wzięłam się do roboty i powstały.. całe 22 sztuki! 
Sama nie chce wiedzieć ile czasu zajęłoby mi zrobienie 60 czy 80.. : )
Choćbym jednak robiła je cały dzień, warto było żeby zebrać za nie takie pochwały!




Pełnoziarniste pierogi ze szpinakiem, czosnkiem i fetą
Przepis na porcję dla 2-3 osób, 22 spore pierogi


Tabela pokazuje średnią wartość energetyczną 1 pieroga, mój tato zjadł 15, a mama 7, więc ciężko określić mi "porcję" :-)

Na ciasto:
  • 250 g mąki pszennej pełnoziarnistej + mąka do podsypywania
  • 180 ml bardzo cieplej wody
  • 1 łyżka suszonego tymianku
  • 1 łyżeczka oliwy
Na wypełnienie
  • 500 g mrożonego szpinaku
  • 5 dużych ząbków czosnku
  • 30 g sera feta o obniżonej zawartości tłuszczu
  • 80 g chudego, mielonego twarogu
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/3 łyżeczki pieprzu



Rozpoczynamy od przygotowania farszu.
Rozmrażamy szpinak i bardzo dokładnie odciskamy go z wody (najlepiej porcje brać w dłonie i mocno ściskać do uzyskania względnie suchych, zbitych kulek).
Do szpinaku dodajemy przyprawy, twaróg oraz wciskamy czosnek.
Całość mieszamy dokładnie, a na końcu dodajemy pokruszony ser feta.

Gdy nadzienie jest już gotowe, możemy przejść do zagniatania ciasta.
Na stolnicę wysypujemy pełnoziarnistą mąkę i tymianek, stopniowo dodajemy
bardzo ciepłą wodę a na końcu odrobinę oliwy i zagniatamy ciasto, powinny być raczej luźne.

Przed rozwałkowaniem stolnicę należy porządnie podsypać mąką - można użyć oczywiście
zwykłej mąki pszennej.
Ciasto rozwałkowujemy na 2-3 mm placek i sporą szklanką wycinamy koła, na które nakładamy porcje szpinakowego nadzienia.


I teraz najtrudniejsze - zlepianie :-)
Warto przygotować sobie ściereczkę lub papierowe ręczniki, ponieważ za każdym razem po styczności z farszem musimy przetrzeć dłonie - ponieważ wilgotnymi palcami ciężko jest skleić dwa końce, bo wszystko się lepi i rozpada :)




Gotowe pierożki układamy na ściereczce lub posypanej mąką stolnicy.

Gotujemy dosłownie 5 minut w osolonej wodzie (wrzucone na wrzątek).


Co do dodatków - oczywiście pierogi z dużą ilością czosnku same sobie w smaku nie są "nudne" ale myślę, że w wersji "light" bardzo smaczne byłyby polane jogurtowym sosem czosnkowym, a w wersji mniej dietetycznej (taka dostała się rodzicom) można podsmażyć 2 ząbki czosnku na łyżeczce masła, ugotowane pierogi wrzucić na patelnię i wszystko razem zasmażać kilka chwil.


English version

Whole wheat pierogi's with spinach, garlic and feta
Makes 22 pieces

For the dough:
  •      250 g of whole wheat flour + 1/2 cup of plain flour for dusting
  •      180 ml of very hot water
  •      1 tablespoon of dried thyme
  •      1 teaspoon of olive oil
For filling
  •      500 g frozen spinach
  •      5 large cloves of garlic
  •      30 g feta cheese, reduced fat
  •      80 g cottage cheese (or as it should be - polish "twaróg")
  •      1/2 teaspoon salt
  •      1/3 teaspoon pepper
  
Start by preparing the filling.
Thew the spinach and drain the water (You can make it well by taking portions to your hands and squeeze tightly).
To add the spices, cottage cheese and minced garlic.
Mix it all thoroughly, then add crushed feta cheese.

When the filling is ready, we can prepare the dough.
Pour the
whole wheat flour and thyme on the pastry board, gradually add the water and a bit of olive oil then knead the dough.

Dust the pastry board before rooling the dough.
Rool it for a 2-3 mm thick circle and using the glass cut the round shapes and put a portion of filling on each one.


And now the most difficult - clumping :-)
Its good to prepare paper towels for our hands to clean it once we touch the spinach filling.

Ready pierogi's put on a towels or floured pastry board.

Boil about 5 minutes in salted water (put it to boiling water already).
 


Serve with yogurt-garlic dip or as You prefere :-)

41 komentarzy:

  1. Koniecznie muszę wypróbować z takim ciastem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz z czego być dumna ! To chyba będą pierwsze pierogi jakie samodzielnie zrobię: )

    OdpowiedzUsuń
  3. Są piękne! :) Ja bym chętnie je zjadła z jakimś czosnkowym sosem) Niekoniecznie zdrowym, ale o tym cicho sza :D

    OdpowiedzUsuń
  4. musze takie kiedyś zrobić ,szczególnie zdrowej wersji ,wszyły cudnie !

    OdpowiedzUsuń
  5. Zjadłoby się :) Jadłam takie pierogi, niestety w wersji zupełnie niedietetycznej ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam takie połączenie smaków! :) muszę spróbować w takiej zdrowej wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne te pierożki, zwłaszcza jak na pierwszy samodzielny raz :) A nadzienie to chyba jedno z moich ulubionych połączeń smakowych :)

    OdpowiedzUsuń
  8. te pierożki to fanaberia;)) cudne

    OdpowiedzUsuń
  9. nie jadłam jeszcze nigdy pełnoziarnistych, a z takim farszem to niebo w gębie musiało byc:)

    OdpowiedzUsuń
  10. uwielbiam pierogi, ale pełnoziarnistych nie jadłam. Wyglądają bardzo smakowicie;) A.

    OdpowiedzUsuń
  11. o kurcze muszą być obłędne...ale mi smaka narobilas :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam takie pierogi, są przepyszne !! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Gratulacje Agata! :) Lepienie pierogów to sama przyjemność.
    Ja gdy się za nie zabieram robię od razu na dwa dni lub mrożę bo wychodzi ok 150, ale my bardzo lubimy ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. myślałam, że nie da rady ulepić ciasta bez jajka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jednak : ) U mnie robi się obie wersje, ale najczęściej jednak bez jajek.

      Usuń
    2. Jajka są jednak bardziej odżywcze niż oliwa. I zdaje się mniej kaloryczne

      Usuń
    3. To nie jest kwestia kaloryczności w tym przypadku tylko tego jaką kto strukturę ciasta lubi. Choć i tak się mylisz, bo łyżeczka oliwy z oliwek to około 25 kalorii, natomiast 1 jajko około 80 :)

      Usuń
  15. koleżanko, farsz jest rewelacyjny natomiast osobiście najbardziej urzekło mnie to ciasto :) zapisuję!

    OdpowiedzUsuń
  16. Robiłam jakiś czas temu podobne, przepis u mnie. ;) Muszę przyznać, że są one bardzo smaczne. ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. uwielbiam pierogi ze szpinakiem, a twoje prezentują się pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. pyszne! ja lubię robić pierogi ale z maki pełnoziarnistej nie robiła jeszcze:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Muszę koniecznie zrobić ze szpinakiem...:)!

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne Ci wyszły i super nadziane! Ja też pierogi robię zawsze z mamą, ja wyrabiam ciasto, wałkuję, wykrawam koła, a mama zalepia i gotuje, bo zalepianie to moja pięta achillesowa ;) samodzielny wyjątek robię dla pieczonych pierogów, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Kiedyś robiłam podobne, ale mało efektowne mi wyszły ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. wspaniały blog! wszysko wyglada apetycznie :)
    +dodaje do obserwowanych

    Jedyną rzeczą, którą bym zmieniła to wielkośc zdjęc- czytałoby sie jeszcze lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Idealne, zapisuję przepis! :) Dziękuję ;*

    OdpowiedzUsuń
  24. chcę! OMG pięknie to wygląda! A jak musza smakować! Boskie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Też uwielbiam wersję ze szpinakiem, a najbardziej i najmniej dietetycznie - podsmażane na masełku, takie lekko chrupiące ;-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Super przepis! Myślałam, że nie udałoby się zrobić pierogów w 100% z pełnoziarnistej mąki, a jednak! Na pewno wypróbuję! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zrobiłam i wyszły przepyszne :) Świetny przepis!
    Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  28. Rewelacyjnie wyglądają z tym zielonym nadzieniem :)
    Uwielbiam pierogi, ale też nie za bardzo mam czas je przygotowywać. Bo to jednak czasochłonne zajęcie jest...

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie wiem czy to tylko u mnie, ale nie wyświetla się tabela z kaloriami przy żadnym przepisie:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Portach chwilowo (mam nadzieję) nie działa, dlatego nie widać tabelek :(

      Usuń
    2. Mam nadzieję, że szybko wróci do normy, gratululę bloga :)

      Usuń
  30. absolutnie przepis dla mnie! dopisuje do listy "must do" :)

    OdpowiedzUsuń
  31. There are long lasting ways to get the amazing middle you crave. These genius tips
    Will help you shed inches and pounds, banish the bloat, And feel even more gorgeous.
    we have very best advice for quickly shrinking your tummy. Here are the surprising

    5 Tips to a flat stomach

    Hello, skinny jeans! Stop making these 5 Major mistakes and you will finally lose your stubborn belly fat
    http://juicyabs.com
    http://www.facebook.com/5TipsToAFlatStomach?skip_nax_wizard=true

    OdpowiedzUsuń
  32. I've been surfing on-line greater than three hours as of late, but I never discovered any interesting article like yours. It is lovely worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made excellent content as you did, the net will likely be much more useful than ever before.

    Here is my web site - Aloe Vera Gel

    OdpowiedzUsuń
  33. Jutro zamierzam zrobić coś podobnego:) Pewnie umieszczę rezultaty:) A Twoje wyglądają świetnie

    OdpowiedzUsuń
  34. Właśnie zrobiliśmy na obiad pierogi według Twojego przepisu, choć użyliśmy mąki razowej. Są obłędne! Świetny farsz, choć radzilibyśmy zrobić od razu podwójną porcję, gdyż che się je jeść i jeść, a nie wychodzi ich wcale tak dużo... :))

    Dwa zakochane łasuchy pozdrawiają!

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.