środa, 24 października 2012

Lekka, pełnoziarnista tarta z jabłkami i granatem

Lubię patrzeć na tarty jabłkowe.
Są proste, klasyczne i zazwyczaj mają tak pięknie poukładane, cieniutkie plasterki jabłek..
Tak się złożyło, że narzeczony mojej siostry, który jest z Włoch, przywiózł w prezencie
dla mojej mamy "jabłkowy kosz" pełen dorodnych, szarych renet.. pyszne!
Było ich tak dużo, że nie mogąc pozwolić na ich zmarnowanie, szybko wzięłam się
za debiutancką tartę jabłkową z małym różowym dodatkiem.

Muszę powiedzieć, że byłam mile zaskoczona, że jabłka dały aż taką słodycz.
W całym cieście jest zaledwie 25 g cukru, a słodkie jak.. :)
Spód pod wpływem owoców i soku robi się miękki i wilgotny..
Na prawdę szczerze polecam to ciacho.



Pełnoziarnista tarta jabłkowa z granatem
(średnica 20 cm)

Spód:
  • 120 g mąki pełnoziarnistej
  • 25 g cukru pudru
  • 1 żółtko
  • 35 g margaryny
  • 1 łyżka jogurtu naturalnego
Wypełnienie:
  • 2 jabłka (użyłam szarych renet)
  • 1/2 małego granata
  • 1-2 łyżki soku z cytryny
  • 2 łyżki dżemu np pomarańczowego lub brzoskwiniowego
  • 2-3 łyżki białka jaja
  • 2 łyżki mleka mleka
  • 2 łyżki soku jabłkowego
  • wanilia lub kilka kropel aromatu waniliowego



Na stolnicę wysypujemy mąkę z cukrem pudrem, w kopczyku robimy wgłębienie w którym umieszczamy żółtko i tłuszcz.
Margarynę początkowo siekamy nożem, a następnie przechodzimy do zagniatania.
Gotowe ciasto zawijamy w folię spożywczą schładzamy w lodówce około 30-45 minut.

W między czasie obieramy jabłka i kroimy je w 2-3 mm talarki, które polewamy sokiem z cytryny.




Schłodzone ciasto rozwałkowujemy na stolnicy/blacie podsypanym mąką, ostrożnie przenosimy do formy wyłożonej papierem do pieczenia, dokładnie dopasowujemy, a wystające fragmenty odcinamy nożem.

Ciasto smarujemy cienką warstwą dżemu, a następnie układamy kawałki jabłek.




W kubeczku mieszamy białko jaja, mleko, sok i wanilię, a następnie pędzelkiem rozprowadzamy mieszaninę po wierzchu tarty. Na koniec całość posypujemy "ziarenkami" owocu granatu i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni.

Tartę pieczemy około 45-50 minut (piekarnik góra-dół, bez termoobiegu).



44 komentarze:

  1. lubie takie smakowite i zdrowe wypieki ;d

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak ja uwielbiam te Twoje wypieki :)
    Piękne zdjęcie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a ja właśnie mam dużo jabłek i poszukuję inspiracji co z nimi zrobić

    OdpowiedzUsuń
  4. wygląda pięknie! i do tego jaka zdrowa:) koniecznie do zrobienia!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo "reprezentacyjna" jest ta Twoja tarta! Zrobię ją kiedyś na pewno (ach, gdyby koniec świata miał naprawdę nastąpić w grudniu, to chyba bym teraz tylko piekła i organizowała imprezy... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam tarty, niestety ich słodycz momentami mnie zniecheca. Z gromna przyjemnością upieke ta z twojego przepisu, wygląda bosko jak cudnej urody kwiat! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. ohh,tak z rana takie obrazki pysznosciowe <3

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda przepięknie! super pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  9. pięknie ułożone owoce , bardzo plastycznie - cieszą oczy ... a pełnoziarnista mąka w cieście to świetne usprawiedliwienie dla mojego dzisiejszego apetytu na coś słodkiego :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam pełnoziarniste wypieki i takich przepisów szukam :-)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Basia

    OdpowiedzUsuń
  11. hej ;) czy mogę użyć do jej pieczenia formy sylikonowej ?
    Chodzi mi głównie o to czy dam radę ją później wyciągnąć żeby nie trzeba było kroić w foremce ? ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, za późną odpowiedź :)
      Oczywiście jak najbardziej silikonowa foremka jest wskazana! :)

      Usuń
  12. ale pyszności, tarta wygląda świetnie:) A.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jest cudowna, dodatek granata to świetny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pięknie to wygląda... i na pewno równie dobrze smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetne połączenie smaków. Tarta pychota!

    OdpowiedzUsuń
  16. To nie tarta....to dzieło sztuki:)!Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. wygląda obłędnie!
    często odwiedzam Twój blog w poszukiwaniu inspiracji, dodałam Cię do ulubionych na moim blogu,pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. baardzo ładna, granat dodał jej trochę rumieńców:) ja ostatnio robiłam podobną, ale bez granata.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda baaardzo efektownie:) Jestem nią oczarowana.

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękna! Koniecznie do wypróbowania:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Pięknie wygląda z tymi różowymi ziarenkami :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wow, wygląda rewelacyjnie i pysznie, robiłam ostatnio jabłkową tartę tatin wg Pascala(kuchnia lidla), również pyszna, ale tak ładnie nie wyglądała:)

    OdpowiedzUsuń
  23. a zeby bylo bardziej dietetycznie, zamiast masla/margaryny do ciasta daje jogurt naturalny. smakuje rownie dobrze :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Zrobiłam! Wyszła mega pyszna, moja pierwsza tarta i udana! Następnym razem dodam jednak więcej jabłek. Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  25. jestes niesamowita z tymi przepisami! :D :O

    OdpowiedzUsuń
  26. Zrobiłam dziś tartę, dokładnie według przepisu. Wyszła rewelacyjna! Odpowiednio słodka, z pysznym, kruchym ciastem. Świetny przepis :).

    OdpowiedzUsuń
  27. Czy może być mąka owsiana? ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam :) czy może być mąka pszenna razowa typ 2000 firmy bio planet? :) i ile to jest 35g masła? bardzo dziękuję za odpowiedź :) uwielbiam cały blog!!! :D

    OdpowiedzUsuń
  29. Hej, ile taka smakowita tarta może mieć kalorii? :))

    OdpowiedzUsuń
  30. a czy ciasto przed posmarowaniem dżemem i wyłożeniem jabłek trzeba lekko podpiec? bo na zdjeciu wyglada na zarumienione:) prosilabym o szybka odpowiedz, ponieważ dzisiaj sa urodzizny mojej Mamy a chaialbym zdążyć przed jej przyjsciem wieczorem:) dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mogłam wcześniej :-( ciasto smarowałam surowe!

      Usuń
    2. tak też zrobiłam i wyszło przepyszne :) mama wzruszona, misja zakończona sukcesem :D dziękuję! :)

      Usuń
  31. zrobiłam! Przepyszna! Zniknęła w minutę :) Już chciałam się wcześniej dowiedzieć ile mniej więcej może mieć kcal?? :) Pozdrawiaaam

    OdpowiedzUsuń
  32. Jaka jest kaloryczność takiej tarty?

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.