wtorek, 11 września 2012

Żytnia tarta z cukinią, kurczakiem i kalafiorem

Poniższa tarta raczej nie ma zbyt głębokiej historii.
Udało mi się złapać dzisiaj ostatnią gazetkę "Ale pychota" z fantastyczną silikonową formą 
do tart, więc po szybkich oględzinach stanu szufladki z warzywami pomysł zrodził się sam.

Swoją drogą odkryłam dziś fantastyczną rzecz.
Otwieram pokrywę blendera, wrzucam przekrojoną na 3 kawałki pierś z kurczaka, 
naciskam guzik, liczę do 5 i.. mam mielone! 
Nareszcie bez wyciągania przedpotopowej maszynki do mielenia!
Ja wiem, wiem, to dziwne mielić kurczaka.. ale jakie dobre rzeczy można do środka wsadzić..
Mniam mniam.



Żytnia tarta z cukinią, kurczakiem i kalafiorem
Forma o średnicy 27 cm

Spód:
  • 180 g mąki żytniej typ 720
  • 30 g otrębów pszennych
  • 1 jajko
  • 70 ml jogurtu naturalnego
  • 15 g oliwy z oliwek
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżka ziół prowansalskich
Wypełnienie:
  • 200 g cukinii
  • 130 g piersi z kurczaka
  • 150 g kalafiora
  • 4 ząbki czosnku
  • 1 jajko + 1 białko jaja
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/3 łyżeczki pieprzu
  • 1 kula mozzarelli light
  • zioła prowansalskie
  • ostra papryka
  • świeża pietruszka



    Na stolnicę wysypujemy mąkę, otręby i łączymy z resztą składników zagniatając jednolite ciasto, które powinno być elastyczne i nie kleić się do dłoni (można użyć podstawowego programu maszyny do pieczenia chleba, która zagniecie za nas ciasto lub pomóc sobie mikserem).

    Ciasto rozwałkowujemy na cieniutki, okrągły placek, układamy go w formie i robimy kilka dziurek widelcem, żeby powietrze nie tworzyło bąbli.
    Podpiekamy około 20 minut w 180 stopniach, następnie studzimy.




    W między czasie na dużych oczkach tarki ucieramy do miski obraną cukinię (ewentualnie odsączamy, jeśli jest taka potrzeba).
    Pierś z kurczaka mielimy i wkładamy do naczynia z cukinią, wbijamy jajko, dodajemy białko, sól, pieprz i wyciśnięty czosnek, a następnie całość dokładnie mieszamy i przelewamy do ostudzonego spodu.

    Wierzch tarty posypujemy utartą mozzarellą, a następnie układamy kawałki podgotowanego w lekko osolonej wodzie kalafiora.


    Tartę lekko posypujemy ziołami prowansalskimi, ostrą papryką, a na końcu układamy na niej listki pietruszki.

    Ponownie wkładamy formę do piekarnika i pieczemy w 180 stopniach 20 minut, po czym kolejne 5 z użyciem termoobiegu.


    Jeśli nie posiadamy formy silikonowej, należy wyłożyć naczynie papierem do pieczenia.

    30 komentarzy:

    1. Super przepis, to już wiem co w środę na obiad ;)

      OdpowiedzUsuń
    2. Też mam tą formę:) Z miksowaniem kurczaka nie próbowałam, ale zawsze mnie wkurza wyjmowanie maszynki, mycie jej...nigdy mi się nie chce:) Więc spróbuję. A tarta pyszna:)

      OdpowiedzUsuń
    3. Ja jednak wolę zmielone w maszynce mięso, w blenderze nie osiągniemy jednak takiej samej faktury. Chociaż rozumiem, że w tarcie ta faktura i tak zginie w połączeniu z innymi składnikami, więc w sumie dobry pomysł.

      OdpowiedzUsuń
    4. Pychotka, kolejny przepis do wypróbowania:)

      OdpowiedzUsuń
    5. Mam foremki do muffinek z "Ale pychota", formę do tarty też będę miał, bo upolowała mi ją mama, ale nie wiem kiedy do mnie dotrze ;)
      Tarta bardzo smakowita :) A co do mielenia mięsa to ja właśnie specjalnie sprowadziłem sobie przedpotopową maszynkę do mielenia mięsa, bo w blenderze jednak to mięso wychodziło mi jakieś nie takie ;)

      OdpowiedzUsuń
    6. ooo i to będzie mój obiad na weekend:) - kobiecemysli.pl

      OdpowiedzUsuń
    7. czym mogłabym zastąpić kurczaka by tarta wyszła wegetariańska?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Serem twarogowym lub np utartym żółtym, można też dodać więcej jajek.
        Oczywiście jeśli lubisz to tofu myślę, że też będzie pasowało :)

        Usuń
    8. mam taką samą formę do tarty :)
      wygląda przepysznie na pewno wypróbuję, bo przymierzam się od dłuższego czasu!

      OdpowiedzUsuń
    9. farsz wyszedł niesamowity. Zawsze się zastanawiam jak go zrobić i nigdy nie potrafię wymyślić.

      OdpowiedzUsuń
    10. Ale fajne! Juz sobie obmyslamy, co jeszcze mozna wrzucic na ten fajny spod. To dopiero inspiracja! Dzieki :)

      OdpowiedzUsuń
    11. świetny przepis(jak wszystkie) i już nie mogę doczekać się kiedy go wypróbuje. Od niedawna odwiedzam twój blog i brakuje mi bardzo etykiety-kolacja. fajnie byłoby wiedzieć co mogę jeść wieczorami. Pozdrawiam i czekam na nowe przepisy :*

      OdpowiedzUsuń
    12. świetna obiadowa propozycja, zapisuję:)

      OdpowiedzUsuń
    13. fajnie, że do przepisów dodajesz wartość kaloryczną ;) super, a tutaj w przypadku tego przepisu ile kcal okolo będzie miał jeden kawałek średniej wielkości?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. 1/4 tarty to około 380 kalorii :)

        Usuń
      2. Myślę, że to taka optymalna porcja dla 1 osoby :)

        Usuń
    14. Super przepis, super zdjęcia, bardzo apetycznie wygląda.
      Tylko mam pytanie czy tam jest na pewno 180g mąki? czy miało być 80g? bo przeglądam Twoje inne przepisy na tarty i jest np. około 70g?
      Może ja się mylę nie wiem, ale dopytuję bo chcę ją zrobić.
      Pozdrawiam:*

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Też zaczynałam robić ciasto z mniejszej ilości, ale ta foremka jest spora!
        Biała porcelanowa forma w której wcześniej robiłam tarty jest chyba 6 cm mniejsza w średnicy, co okazało się być jednak dużą różnicą :)
        Mam nadzieje, że wyjdzie i na zapas życzę smacznego!:)

        Usuń
    15. czy można użyć zamiast takiej silikonowej formę teflonową?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Myślę, że tak, ale na wszelki wypadek wyłożyłabym chociaż dno papierem do pieczenia :-)

        Usuń
    16. Super przepis! Wyprobowalam dzis i wyszedl pyszny obiad! :)

      OdpowiedzUsuń
    17. Ja dodalam jeszcze pieczarki. Brzegi sie wysuszyly, ale całosc smakowała :-) !!!

      OdpowiedzUsuń
    18. Zrobiłam z Twojego przepisu tylko ciasto a farsz to już moja inwencja ;) Wyszło super, mąkę mialam razową ale innego typu i bylo ok ;)
      Dziękuję, będę zaglądała :)

      OdpowiedzUsuń
    19. Bardzo fajny przepis, użyłam go już dwa razy; Kurczaka jednak kroiłam w drobną kostkę i dodałam pieczarki (lekko podsmażone razem z kurczakiem przed wrzuceniem do tarty). Wyszło ekstra! :)

      OdpowiedzUsuń
    20. To jaką średnicę ma ta forma? Bo moja 27 i w końcu nie wiem, czy użyć tych proporcji, czy zmienić...

      OdpowiedzUsuń

    Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.