czwartek, 31 maja 2012

Najprostsze ciasto jabłkowo-bananowe bez tłuszczu

(Scroll down for english)


Lubię ciasta z owocami. 
Takie, które składają się głównie z owoców - jeszcze bardziej:-)
Poniższy przepis zdecydowanie do tych drugich się zalicza.
Z racji przewagi ilościowej owoców nad reszta składników - ciasto jest bardzo niskokaloryczne.
Tłuszczu dodanego brak, cukier zastąpiłam miodem.. zniknęło jeszcze tego samego dnia.





Jabłkowo bananowe ciasto na miodzie


  • 1 jajko
  • 200 g mąki pszennej
  • 30 g otrębów pszennych
  • 70 ml mleka
  • 30 g śmietany
  • 70 g miodu
  • 2 jabłka
  • 1 banan
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 40 g płatków migdałowych
  • 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 łyżeczki kardamonu
  • kilka kropel aromatu waniliowego


Jabłka oraz banana obieramy ze skórki i kroimy na dość spore kawałki (banana na 0,5 cm plastry).

Rozdrobnione owoce wkładamy do miski, następnie przesiewamy do niej mąkę.

Oddzielamy żółtko od białka, żółtko również wrzucamy do naczynia, a z białka ubijamy pianę.

W rondelku podgrzewamy mleko i rozpuszczamy w nim miód - odstawiamy na kilka minut do ostygnięcia po czym wlewamy do miski.

Następnie dodajemy resztę składników, pozostawiając połowę płatków migdałowych do ozdoby.

Na samym końcu wlewamy pianę z białek i delikatnie mieszamy z całością.

Masę wylewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia (użyłam tortownicy o średnicy 25 cm).

Piec w 180'C około 40 minut - po około 20 minutach wysunąć ciasto z piekarnika, posmarować mlekiem i posypać płatkami migdałowymi**, następnie kontynuować pieczenie.


** Ciasto piecze się stosunkowo długo, jeżeli od razu posypiemy je płatkami migdałowymi, to całkowicie się spieką.


english version

No fat apple - banana pie
  •      1 egg
  •      200 g of wheat flour
  •      30 g wheat bran
  •      70 ml of milk
  •      30 g cream
  •      70 g of honey
  •      2 sweet apples
  •      1 banana
  •      1/2 teaspoon salt
  •      40 g almond flakes
  •      1 and 1/2 teaspoon baking powder
  •      1/2 teaspoon cinnamon
  •      1/2 teaspoon cardamom
  •      a few drops of vanilla extract

Peel apple and a banana and cut into pieces (0.5 cm thin banana slices).

The chopped fruit is put into the bowl, then sift the flour.

Separate the yolk from the protein.
Yolk is also thrown into the bowl, and the egg white should be finely whipped.

Heat the milk in a saucepan and dissolve honey in it - leave it for a few minutes to cool and then pour into a bowl.




Then add the remaining ingredients, leaving half the flaked almonds for garnishing.
In the end, pour egg whites and gently mix everything.

Pour the mix into a form lined with baking paper.

Bake at 180'C for about 40 minutes - after about 20 minutes, pull out the cake from the oven, spread with milk and sprinkle with almond flakes **, then continue baking.

  ** To avoid burning the almond flakes

 

43 komentarze:

  1. wygląda super :) myślisz, że dałoby radę chociaż połowę mąki zamienić na razową? albo całość na orkiszową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można dać 1/2 razowej :) z orkiszowej jeszcze nic nie piekłam, zawsze tylko mieszam otręby orkiszowe z mąką, także nie wiem jakby to wyszło :)

      Usuń
    2. Ja piekę tylko z mąki pełnoziarnistej (pszennej, żytniej albo orkiszowej) i wychodzi:)
      Nie jest aż tak wyrośnięte jak z białej, ale za to zdrowsze:)
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. CUDO!

    infinity-unicorns.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak cudownie napakowane owocami, muszę je zrobić... banany z jabłkami to jeden z moich ulubionych duetów, a zwykle lekko to dziwi, nie wiem czemu:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super pomysł, również uwielbiam owoce z ciastem zamiast ciasta z owocami :) Wygląda na prawdę bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ile kalorii ma jeden taki kawalek? :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ile kalorii ma to ciasto w całości? Czy 91 g to 1 trójkąt ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1/10 ciasta to jedna porcja dostarczająca średnio 158 kcal:)

      Usuń
    2. bardzo dziekuje ! :-) jutro sie za nie biore !

      Usuń
  7. Piękne ciasto na ciepły dzień :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda smakowicie :) powiem szczerze, że dopiero zaczynam przygodę z gotowaniem, stąd moje pytanie... można takie ciasta robić z mąki pełnoziarnistej czy lepsza jest zwykła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy dość małej ilości mąki w tym przepisie, można ją częściowo zastąpić pełnoziarnistą, natomiast jeśli użyjemy tylko takiej - grozi nam totalne nie wyrośnięcie ciasta.
      Ale stosunek 50/50 myślę, że zdałby rezultat :)

      Usuń
    2. Dziękuję Ci serdecznie za odpowiedź. Na pewno skorzystam z przepisu :)

      Usuń
  9. czy wiesz czym mogłabym zastąpić otręby, żeby ciasto nie straciło smaku? jestem na diecie bezglutenowej stąd to pytanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można je spokojnie zastąpić dodatkową porcją 50 g mąki :)

      Usuń
  10. chętnie poproszę kawałek ;) napewno przepyszne!

    OdpowiedzUsuń
  11. rzeczywiście niskokaloryczne a do tego jak świetnie wygląda ; )
    mhm! na pewno pyszne, bo miód+banany zawsze tworzą świetne połączenie ;p

    OdpowiedzUsuń
  12. wygląda i brzmi bardzo smakowicie, więc jutro będę piec!:)

    OdpowiedzUsuń
  13. ja też te owocowe, wilgotne lubię najbardziej. :D A jak przy okazji dietetyczne - jeść i jeść, do woli :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Teraz tylko do sklepu po kardamon, otręby i migdały. O matko, ale pychota!

    OdpowiedzUsuń
  15. Muszę powiedzieć, że wygląda pysznie i zdrowo. Fakt troszkę mąki zamienić na orkiszową i będzie jeszcze lepsze. Szukałam inspiracji na dietetyczny obiad, a znalazłam na dietetyczny podwieczorek. Napewno któregoś weekendu spróbuję.Dziękuję. Mój odchudzający się blog www.90kgmamy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. ciasto właśnie weszło do piekarnika - nie mogę się doczekać! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam wielka ochotę na to ciasto.
    Mam pytanie - jaką śmietanę tzn.ile % i czy ewentualnie można bez śmietany upiec.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Użyłam śmietany 12%, myślę, że można spróbować na gęstym jogurcie :)

      Usuń
  18. Upiekłam i pyszne, w smaku podobna do mojego ciasta z jabłkami:
    - ja daję 2 jajka
    - 6 jabłek
    - garść orzechów (opcjonalnie)
    - szklanka mąki razowej
    -szklanka mąki pszennej
    - 1/2 szklanki brązowego cukru
    - 2 łyżeczki cynamonu
    - łyżeczka sody i łyżeczka proszku do pieczenia

    Trzeba odpowiednio to przygotować i ciasto wychodzi,pyszne, wilgotne, ciężkie i sycące. Jak ktoś zechce szczegółowy przepis to podaje maila: jadalnik@gmail.com (niedługo wrzucę też na bloga)

    OdpowiedzUsuń
  19. Hey! :)

    ile to mniej więcej jest, 70g miodu?
    oraz na jakich ustawieniach piekarnika piekłaś? mam piekarnik elektryczny, za dużo funkcji do wyboru :P

    serdecznie dziękuję za odpowiedź!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekłam na typowych ustawieniach czyli bez termoobiegu grzałka dolna i górna :) miodu około 4 łyżki :)

      Usuń
    2. dziękuje bardzo :)

      wesołych świat!

      Usuń
  20. Osobiście uwielbiam to ciasto, piekę je regularnie dla mojej rodziny wiecznie odchudzającej się:) Jest pyszne a przy tym istnieje tyle możliwych kombinacji w jego prostocie:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Wczoraj zrobiłam to ciasto, moja rodzina narzekała, że "takie dietetyczne i nic z tego nie wyjdzie", a jednak połowa zniknęła już po pół godzinie. Pyszne i sycące, a do tego niskokaloryczne i słodkie- dla mnie to wspaniałe, bo po zjedzeniu kawałeczka jestem najedzona i, co ważniejsze. przechodzi mi ochota na słodycze, które są dosłownie moją zmorą.

    Mam jeszcze pytanie: ile kcal zawiera 100 g tego ciasta? Oszacowałam, że ok. 130.

    Bardzo dziekuję za ten wspaniały przepis i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudownie! Bardzo się cieszę, że wszystkim smakowało :-)
      100 gramowy kawałek ciasta dostarcza około 170 kalorii - troszkę płatki migdałowy podwyższają wartość energetyczną.

      Usuń
  22. Czy można zastąpić miód syropem z agawy? :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy można zastąpić banany i jabłka innymi owocami? Np. malinami, morelami, jagodami, brzoskwiniami, truskawkami, itp.? Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Morele, brzoskwinie i jagody mysle, ze tak, natomiast truskawki i maliny w mniejszej ilości ponieważ maja w sobie za dużo wody :-)

      Usuń
  24. A jakiej tortownicy najlepiej użyć? Chodzi mi o wymiary?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach przepraszam, nie doczytałam w poście. Wszystko mi się wyjaśniło. :)

      Usuń
  25. ciasto jest niedobre :/ nie dosc ze plaskie to w smaku nijakie (wszystko robione zgodnie z przepisem)

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam :-) Czy można zastąpić śmietanę jogurtem naturalnym? Miałoby jeszcze mniej kalorii? Bardzo mnie kusi, żeby upiec to ciasto na sylwestra ale ja łakoma jestem i mogę je całe zjeść sama ;-)

    OdpowiedzUsuń
  27. Upiekłam zgodnie z przepisem. Wyszło baaardzo niziutkie, może na 1,5 cm. Nie wiem czy to wina 25-26 centymetrowej tortownicy czy jakiś inny powód ale było smaczne :-)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.