sobota, 14 stycznia 2012

Chlebek z oliwkami

Jako że ja zazwyczaj "dziękuję, jestem na diecie", to piekę dla innych.
Ten chleb zdecydowanie był dla mamy, choć nie jestem do końca przekonana
która z nas finalnie zjadła go więcej.. (to jest ten moment kiedy krytycznie spoglądam
na niewielką ilość okruszków, która została na moim talerzu)..
Dziwne, ja przecież nie lubię oliwek.




Chlebek z oliwkami

Na zaczyn:
  • 150 g mąki pszennej
  • 130 ml wody
  • 1 łyżeczka drożdży

Reszta ciasta:
  • 350 g mąki pszennej
  • 150 g mąki pełnoziarnistej żytniej
  • 330 ml wody
  • 2 łyżeczki drożdży
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka cukru
  • 100 g oliwek
  • 2 łyżki oliwy z oliwek


W pierwszej kolejności przygotowujemy zaczyn - rozpuszczamy drożdże w ciepłej wodzie i łączymy z mąką, przykrywamy folią aluminiową i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok 12 godzin.

Gdy mamy już gotowy zaczyn, z pozostałych składników tworzymy ciasto (będzie się dość kleić, więc najłatwiej użyć miksera lub maszyny jeśli takową posiadacie).
Możemy zagniatać ciasto od razu z oliwkami, lub jeśli chcemy włożyć je w całości (będą ładnie wyglądały w przekroju) - wtedy najlepiej powkładać je już gdy ciasto znajdzie się w formie.



Ciasto powinno wyrastać ok 1.5 godziny, po czym kolejne 45 minut gdy przeniesiemy je do formy, którą wcześniej delikatnie natłuszczamy i wysypujemy cienką warstwą bułki tartej.

Wyrośnięte ciasto wsadzamy do piekarnika nagrzanego do 230 stopni, a po około 15 minutach zmniejszamy temperaturę do 200 i pieczemy kolejne pół godziny.

Upieczony chlebek wyjąć z formy i studzić na kratce.
Kroić najlepiej dopiero po kilu godzinach - wcześniej może się kruszyć.



Przepis znalazłam u Liski

13 komentarzy:

  1. Fajny bochen! :) Kromki można by zgrzankować z cebulką, pomidorami i mozzarellą :D

    OdpowiedzUsuń
  2. czy długo jest świeży? z chęcią bym spróbowała

    OdpowiedzUsuń
  3. domowe pieczywo jest najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten chlebek jest stworzony dla mnie :) Lubie oliwki, miedzy innymi w pieczywie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na zdjęciu nie wyglądasz, żebyś musiała "być na diecie" i jak napisałaś "przeliczać kcal". Może zaakceptować siebie i zjeść pyszne zdrowe gofry, które z resztą i na diecie dadzą radę? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. też nie lubię oliwek, ale w sumie jakby je pokroić na jakieś małe kawałeczki to dałabym rade
    Na jakiej diecie jesteś? :) ja to bym nie mogła tak piec i później tego nie jeść (chociaż zawsze mam to w planach, ale jak się wyciąga z piekarnika i czuje ten zapach to nie mogę się oprzeć) Także podziwiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe, łatwo nie jest, ale to kwestia mobilizacji :-)
      Nie jestem na żadnej konkretnej diecie, trzymam się ważnych zasad, które znam i wynoszę z uczelni i ograniczam rozsądnie wartość energetyczną posiłków. Nie pochwalam gotowych modnych diet ;-)

      Usuń
  7. uwielbiam oliwki, taki chlebek musi być pyszny:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też za oliwkami nie przepadam, no ale taki chlebek wydaje się bardzo apetyczny. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Moi rodzice bardzo lubią oliwki, więc chyba wyczaruję im taki chlebek :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo apetycznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz, wszystkie Wasze uwagi są dla mnie ważne.